Использование видеофильмов при обучении иностранному языку в рамках средней общеобразовательной школы

Разделы: Иностранные языки


Одна из основных задач обучения иноязычной речи – развитие навыков говорения. Но овладение этим видом деятельности сопряжено с большими трудностями, которые обусловлены сложностью самого процесса порождения речевого высказывания. Чтобы создать мотивацию общения на иностранном языке в учебных условиях, необходимо использовать ситуацию, то есть обстоятельства, в которые ставится говорящий и которые вызывают у него потребность говорить. Использование видео на уроках как раз и призвано создавать такие условия, то есть вызывать учащихся на разговор, обсуждение, диспут. Кроме того, учащиеся слушают речь носителя языка, воочию знакомятся с историей, культурой, географией страны. Однако просмотр видеофильмов не должен стать самоцелью. Этот вид деятельности следует увязать с общей методикой и дидактическими принципами. Отбор фильмов, как и процесс разработки системы заданий к нему, очень трудоёмок и занимает массу времени. Но, раз собрав материал, им можно неоднократно пользоваться на последующих занятиях. Прежде всего, фильм должен соответствовать тематическому материалу урока. Так, после знакомства с достопримечательностями Лондона учащимся можно предложить просмотр видеофильма “London Sightseeing Tour”. В зависимости от подготовки аудитории на доске можно предварительно выписать слова, которые, возможно, вызовут затруднения в понимании и переводе.

Перед просмотром учащимся сообщается название фильма и предлагается высказать своё мнение о том, что они ожидают увидеть. Учитель также раздаёт ученикам задание, которое будет обсуждаться по окончании фильма. Для более подготовленной группы это могут быть вопросы:

London Sightseeing Tour (Questions)

  1. What is the population of London?
  2. How many parts is it made up of?
  3. Are there any skyscrapers in London?
  4. What languages are spoken here?
  5. Is the underground cheap or expensive?
  6. When was the Statue of Eros established?
  7. When was Piccadilly Circus established?
  8. What did Covent Garden use to be?
  9. Where are demonstrations held?
  10. How often does the changing of the guard take place?
  11. What time does it take place?
  12. When were the Houses of Parliament built?
  13. Where does the British Prime Minister live?
  14. Can ships sail through the Tower Bridge?
  15. How many rooms are there in the British Museum?
  16. Can you take pictures in the wax museum of Madame Tussaud?
  17. Is Windsor Castle a Royal Residence?
  18. Would you like to come to London one day?

для менее сильных учащихся — задания типа “True/False”:

London Sightseeing Tour (True/False)

  1. The population of London is more than 7 million.
  2. It is made up of three parts: the City, Westminster, suburbs.
  3. There are no skyscrapers in London.
  4. In 1779 S. Johnson wrote: “If you are tired of London, then you are
    tired of life, because London has everything life has to offer you”.
  5. Only English is spoken in the city.
  6. London underground is the cheapest in the world.
  7. The tour of London helps you gain important information and
    knowledge.
  8. London isn't beautiful in the evening.
  9. London's theatres are famous throughout the world.
  10. Piccadilly Circus was established in 1819 and is the most popular place for Londoners.
  11. You can see cafe’s representing only English cuisine.
  12. Covent Garden was London's biggest fruit and vegetable market for 300 years.
  13. Demonstrations aren’t held in Trafalgar Square.
  14. St. James's Park is the youngest of all the Royal Parks.
  15. The changing of the guard in front of Buckingham Palace takes place every Saturday at 11.30 am.
  16. The present building of the Houses of Parliament was built before the Great Fire.
  17. For more than 200 years Downing Street 10 has been the official home of the Queen.
  18. Ships can't sail through the Tower Bridge.
  19. St. Paul's is the second biggest Cathedral in the world.
  20. Hyde Park is the smallest park in London.
  21. There are 95 rooms in the British Museum.
  22. You can't take pictures in the wax museum of Madame Tussaud.
  23. Windsor Castle is the residence of the Prime Minister.

Во время показа ученики могут делать записи, которыми они воспользуются во время дискуссии. В группах, где ребята хорошо владеют английским, можно провести ролевую игру, выбрав одного ученика гидом, а остальные будут туристами, которые расспрашивают его о достопримечательностях.

В таком же режиме можно провести показ видеофильма “New York Sightseeing Tour. City of Cities”:

New York Sightseeing Tour. City of Cities. (Answer the questions)

  1. How is New York called?
  2. Where is it situated?
  3. How many boroughs are there in New York?
  4. What is the most biggest borough?
  5. What is the most famous borough?
  6. What city was the original capital of America?
  7. What country gave the Statue of Liberty to America as a gift?
  8. When was the Statue built?
  9. What street is famous for high finance?
  10. Is New York a city of fashion?
  11. When did the city begin to build skyscrapers?
  12. When was Empire State Building completed?
  13. Has the Empire State Building had troubles with the aircraft?
  14. What building is the symbol of New York skyscrapers?
  15. What is one of the world's greatest museum?
  16. What colour is New York taxi?
  17. What street are theatres in?
  18. What kind of food can you buy in the streets?
  19. How many restaurants are there in New York?
  20. What is the most beautiful park?
  21. Are visitors welcome to attend debates at the United Nations?
  22. People of what nationalities live in New York?
  23. How do you describe New York?

He секрет, что в общеобразовательных школах далеко не все ученики хорошо владеют иностранным языком. Тем не менее и для такой аудитории в качестве повышения интереса к предмету, а также с целью расширения кругозора, стоит провести данную работу, значительно упростив задание. Например, перед просмотром фильма “Washington D.C.” в старших классах, помимо слов, написанных на доске, я заранее раздаю ученикам сжатое содержание текста, с которым они знакомятся перед просмотром. По окончании видеофильма контроль понимания в таких классах проводится в режиме тестирования “True/False”:

Washington, DC

A Capital Adventure

True/False

  1. All ambassadors to the USA are in Washington.
  2. The most entertaining sport game now is football.
  3. In “News Room” shop you can buy all sorts of vegetables and fruit.
  4. Newspapers and magazines are published in English.
  5. George Washington hired Pierre Charles L'Enfant in 1971 to plan the city which was to be built in wilderness.
  6. The nation's capital was initially New York.
  7. L'Enfant gave names of the states to all streets in Washington.
  8. L'Enfant died unknown in 1825.
  9. In 1870 St. Louis paid several million dollars to be made the nation's capital.
  10. In 1870 the capital was moved to St. Louis.
  11. The first President to really change the city was Franklin Roosevelt.
  12. There are 2 major industries in the city: shipbuilding and agriculture.
  13. It is easy to find a parking place in Washington.
  14. The cornerstone for the Capitol was laid on September 18, 1793.
  15. George Washington was the first President to live in the White House.
  16. More than 300 memorials and statues can be found in almost every open space of Washington.
  17. The main function of the Library of Congress is providing Congress with the information.
  18. The Supreme Court houses the Declaration of Independence, pages from the Constitution and the Bill of Rights.
  19. The Smithson Institution Building known as the “Castle” was completed in 1855.
  20. The National Museum of Natural History houses several millions of items.

На мой взгляд, привлекать детей к такого рода деятельности нужно уже с пятого класса. К сожалению, мне не попадались фильмы, соответствующие тематике уроков данного уровня, поэтому раз в месяц, заменив урок домашнего чтения на видеозанятие, мы с ребятами приступили к просмотру мультфильмов на английском языке. Понимание содержания облегчается двумя факторами: такие известные мультики, как “Король Лев”, “Книга Джунглей”, “Алиса в стране чудес” ребята уже смотрели, кроме того, эти мультфильмы транслируются с титрами. Одновременно дети привыкают к восприятию иноязычной речи на слух. Контроль понимания осуществляется несколькими методами. В более подготовленных группах это может быть ролевая игра, где детям, например, предлагается выступить в роли Маугли, Балу или любого другого героя “The Jungle Book” и разыграть сценку. С менее сильными школьниками можно провести беседу по вопросам, которые были даны им перед просмотром. Также можно провести контроль в виде тестирования “True/False”:

The Jungle Book (Answer the questions)

  1. Who is crying?
  2. Who does Bagheera give the man cub to?
  3. What is the man cub's name?
  4. Why does Shere Khan want to kill Mowgli?
  5. Does Mowgli want to stay in the jungle?
  6. What are the elephants doing?
  7. Where are Bagheera and Mowgli going?
  8. Are Baloo and Mowgli friends?
  9. Does Mowgli want to be a bear?
  10. Who carried Mowgli off Baloo?
  11. Is the jungle the right place for Mowgli?
  12. Does Baloo like the kid?
  13. Do Baloo and Bagheera worry about Mowgli?
  14. Who is Shere Khan?
  15. Who ran away?
  16. Who is listening to the elephant's plan?
  17. Can Mowgli trust and believe in Kaa?
  18. Are all animals in the jungle afraid of Shere Khan?
  19. Has Mowgli got a mother or a father?
  20. Does Flaps want to be Mowgli's friend?
  21. What is Shere Khan afraid of?
  22. Are Mowgli and Bagheera sorry for Baloo?
  23. Does Mowgli like the girl’s song?
  24. Does Mowgli go after the girl or stay in the jungle?