Экологическое воспитание на уроках английского языка

Разделы: Иностранные языки


(O.V. Afanasyeva, I.V. Mikheeva, textbook English VI)

Цели:

  • воспитательная – привлечь внимание к существующим экологическим проблемам;
  • развивающая – учить работать в группе; внимательно относиться и выслушивать мнение других;
  • учебная –
    • практика аудирования, контроль понимания прослушанного;
    • активизация лексического материала по теме;
    • практиковать учащихся в устной речи по теме, учить высказывать свое мнение;
    • контроль навыков диалогической речи по заданной ситуации;
    • работа с текстом ‘’ The fragile planet’’.

Оснащение урока:

  • картинки-иллюстрации к идиомам о погоде;
  • кассета с записью текстов для аудирования;
  • магнитофон;
  • карточки-задания.

Ход урока

I этап. Приветствие. Проверка готовности учащихся к уроку

Teacher: Good afternoon. Sit down, please. Glad to see all of you here. How are you? (etc. How do you do? How do you feel today? …)

Teacher: What a fine (nasty) weather we are having today, isn’t it?

P1: Yes, it’s nice and bright. / Yes, it’s windy and cold today.

Teacher: Yes, but we’ll weather the weather

Whatever the weather
Weather we like it or not.

Цель:

  • вхождение в атмосферу иноязычного общения для учащихся;
  • а для учителя — создание атмосферы иноязычного общения.

II этап. Фонетическая зарядка: активизация ЛЕ и совершенствование фонетических навыков

Teacher: Really? We spoke much about weather. What weather wits or sayings do you remember?

P1:

A sunshiny shower
Won’t last an hour.

P2:

Rainbow at night
Is the sailors delight.
Rainbow at morning,
Sailor, take warning.

P3:

When the days begin to lengthen,
Then the cold begins to strengthen.

P4:

Evening red and morning grey
Are the signs of a bonny day.
Evening grey and morning red,
Brings down rain on the farmer’s head.

P5:

If bees stay at home,
Rain will soon come.
If they fly away,
Fine will be the day.

Хоровая отработка “Whether the weather…”, “When the weather is wet, …”.

Teacher: Here are some weather wits, but the sheet got wet, I’m sorry. Can you help me to read these weather wits?

Цели:

  • создание речевых групп, это развивает способность к общению, учит лучше понимать друг друга;
  • обеспечивает обмен знаниями;
  • способствует росту мотивации;
  • повышает статус ученика в коллективе;
  • делает урок разнообразным).

Task to group 1. Complete the weather wits you see on the blackboard (некоторые слова закрыты).

1. Flowers close up before a storm.

2. Wolves always howl more before a storm.

3. When small clouds join and thicken, expect rain.

4. If autumn leaves are slow to fall, prepare for a cold winter.

5. Birds on the telephone wire indicate the coming of rain.

Task to group 2. The same task to you. Try to do your best.

6. A warm Christmas — a cold Easter.

7. Birds flying low, expect rain and blow.

8.  When ducks quack loudly, it’s a sign of rain.

9. Open crocus warm weather, closed crocus, cold weather.

10. Cats scratch a post before wind, wash their faces before a rain, and sit with backs to the fire before snow.

Task to group 3. Match the parts of these weather wits together and read them aloud.

11. If many earthworms appear

12. When frogs jump across the road

13. Mist rising from the pond

14. When moon rises red, and large, with clouds

15. If moon rises clear

a) they are looking for a rain.

b) fair weather tomorrow.

c) rain will follow.

d) expect fair weather.

e) expect rain in twelve hours.

Key: 11. c; 12. a; 13. b; 14. e; 15. d;

Teacher: Thanks a lot, you work like real weathermen. Besides, are weathermen forecasts important for people?

People of what professions are interested in weather forecasts?

Do you prefer to listen to weather forecasts or to watch them on television?

(Ответы учащихся)

III этап. Практика аудирования, контроль понимания прочитанного

Teacher: Let’s listen to the weather forecast. Tell me please, what kind of  weather will be in Britain tomorrow. Just tick the words you hear.

(Аудирование прогноза погоды, пленка № 6).

Группы ребят получают задания на карточках.

Прослушайте прогноз погоды, отметьте галочкой то, что узнали о погоде в Британии.

CARD—Listening comprehension.

….. cold with snow Scotland
….. cold without snow
….. dry day England
….. wet day
…… heavy showers in the afternoon Wales
…… heavy showers in the morning
……. Nasty, …….. bright, …….. gloomy, … … clear, … … windy South of  England
(… … in the morning, … … in the evening).

Teacher: So, what kind of weather will there be tomorrow in England?

(Ответы учащихся)

Teacher: Besides, English people often use words about weather in everyday speech. I hope you remember some weather idioms. Here on the blackboard there are some symbols to help you.

(symbol 1 – can you name the idiom. What does it mean? Etc.).

Дополнительные вопросы по идиомам:

  1. Do you keep the weather eye open?
  2. Do you like Indian summer? Is it a long period in Russia?
  3. Do you become upset about unimportant things?
  4. What do you do in such weather?
  5. Are you as quick as lightning?

Teacher: Thanks a lot. You remember them so well. I have one more as a present for you. I want you to be cheerful and happy—‘’ have a sunny disposition’’.

Teacher: Will you?

Besides , we talked much about the sun. We know that it has bad and good influence.

Group 1. Bad points.

Group 2. Good points.

Group 3. card 1.

Match the weather forecast and possible activities.

(1 minute to get ready)

Обобщение информации по заданному вопросу.

Teacher: Say, what do you think about the sun? Say if you like it or not? If it is dangerous or good?

( P1, P2, P3, P4 etc.).

Teacher: Surely, many problems are connected with the sun, but there are some more other environmental problems. Can you name them?

P1: Water pollution

Air pollution

Nuclear pollution

P2: noise from cars, buses, planes.

P3: destruction of wildlife and countryside beauty;

P4: shortage of natural resources;

P5: the growth of population.

Teacher: you were to discuss some of these problems in groups. Could you share your points of view?

(На стол каждой группе ставится карточка со словом-проблемой)

GROUP 1. PLANTS. Role of plants on the planet.

GROUP 2. EARTH’S CLIMATE. Changes in it.

GROUP 3. WATER’S. The role of water for a man.

(В каждой группе не участвуют в диалоге по 1 ученику, им даются карточки с заданиями) — card 2, card 3, card 4, card 5.

(Время на подготовку 1 минута. Выступление ребят – проверка домашнего задания).

Teacher: Now, let’s get some more details about our fragile planet. Open your books on p. 64, ex. 21. get the main idea.

Цель: чтение с общим охватом содержания; задача—понять основную мысль.

Group 1 — water pollution

Group 2 — air pollution

Работа с текстом, так как текст является основой для создания ситуаций, служит речевым образцом для высказываний учащихся.

Teacher: On the blackboard you can see some Russian phrases. Could you help me to find English equivalents in the text and read them aloud.

T: жить в условиях города;

P1: live in a town environment;

T: решать проблемы окружающей среды;

P2: to solve the environmental problems;

T: угрожать жизни людей, подвергать жизни людей опасности;

P3: endanger people’s lives;

T: загрязнение водной среды;

P4: water pollution;

T: загрязнение воздуха;

P5: air pollution;

T: разрушение, уничтожение живой природы;

P6: destruction of wild life;

T: красота сельского ландшафта;

P7: Countryside beauty;

T: нехватка природных ресурсов;

P8: Shortage of mineral resources;

T: пригодная для питья вода;

P9: Drinking water; safe to drink;

T: использовать в качестве мусорной свалки;

P10: Use as a dump;

T: проводить испытания ядерного оружия;

P11: Test nuclear weapons;

T: промышленные и ядерные отходы;

P12: industrial and nuclear waste;

T: Рыба, зараженная радиацией;

P13: “nuclear—poisoned fish”;

T: покидать места своего обитания;

P14: Leave habitats;

T: Сливать отходы в реки;

P15: pour waste into rivers;

T: сильно испортил статую;

P16: Damaged the statue badly;

T: атомные электростанции;

P17: Nuclear power stations;

T: выйти из строя, испортиться;

P18: go wrong;

Teacher: which of the problems given here do you consider the most important?

(Ответы учащихся)

Задания к текстам:

Task 1. Find the most important problem described in the passage.

Task2. Find the reasons of the problem. Why does it happen?

(Составление схем по темам абзацев)

(Содержательный поиск развивает логическое понимание, языковую догадку, увеличивает скорость чтения про себя)

Task 3. From every passage choose 1 main sentence.

(Смысловой поиск развивает логическое понимание, смысловую догадку, совершенствует технику чтения)

Выполнение ex. 25 p. 67 по группам.

Подведение итогов работы на уроке. Выставление оценок. Объяснение домашнего задания.

H-task: reread the text of ex. 21 p. 64 at home to get more details and think over the problems: ex. 23 p. 66.