Степени сравнения прилагательных. 4-й класс

Разделы: Иностранные языки, Начальная школа

Класс: 4


Цели и задачи:

  • Развитие умения и навыков в устной речи.
  • Учить воспринимать на слух короткий текст, построенный на знакомом языковом материале.
  • Развитие умения и навыков в чтении.
  • Учить выразительному чтению текста диалогического характера.

Оборудование:  ТСО (Мультимедийный  проектор, экран, слайды, проигрыватель МР3).

План урока.

1. Организационный момент.
2. Фонетическая зарядка.
3. Формулировка темы урока.
4. Постановка задач.
5. Развитие навыков диалогической речи.
6. Физкультминутка.
7. Проверка домашнего задания.
8. Знакомство с новой грамматической темой.
9. Первичное закрепление нового материала.
10. Работа с текстом.
11. Заключительный этап.  Подведение итогов. Выставление оценок.
12. Домашнее задание и комментарии к нему.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент

– Good morning children. I’m glad to see you.
I hope you are all feeling well today and I think everybody is ready for the lesson. Now let’s start our lesson, shall we?

2. Фонетическая зарядка

– Let’s remember the poem. Listen to me very attentively.

Spring is green,
Summer is bright,
Autumn is yellow,
Winter is white.
Repeat after me, please.

3. Формулировка темы урока

Today we are going to learn to  compare different things. You have guests on our lesson.

4. Постановка задач

– Dear boys and girls at today’s lesson
– You will make up dialogues
– You will compare different things
– You will listen to and read a funny text “The Sun and The Wind”.

5. Развитие навыков диалогической речи

Tiny is going to travel. And he wants to know what the weather will be in different countries and cities. Let’s listen to the dialogue.
Now open the textbooks at page 37 and find exercise number14 and read the dialogue. Listen to me and repeat after me. Now let’s work in pairs.
Look at the screen. You can see different cities. Let’s read and translate them:
Answer the question: What is the weather like in …? Using these wards make up dialogues.

Rome                                                                           It’s cloudy
St. Petersburg                                                              It’s sunny
Berlin                                                                           It’s windy
London                                                                        It’s cold
Omsk                                                                           It’s warm
Krasnodar                                                                    It’s hot
Paris                                                                             It’s rainy
Moscow                                                                       It’s snowy

Example: What is the weather like in Rome? – It’s fine.

6. Физкультминутка

Stand up, please.

Clap! Clap! Clap your hands
Clap your hands together.
Clap! Clap! Clap your hands
Clap your hands together.
Stamp, stamp, stamp your feet
Stamp your feet together.
Nod, nod, nod your head
Nod your head together.
Dance, dance, dance and dance
Dance and dance together.

7. Проверка домашнего задания

– You should make up word combinations for each picture or sentences with the words. Read them.

P1 – a beautiful city, I live in a beautiful city.
P2 – a clean town, There are a lot of clean towns in Russia.
P3 – green fields, there are green fields in the country.

8. Знакомство с новой грамматической темой.

Now find exercise 16. Let’s read this short conversation. Listen to me and repeat after me. Почему попугаю не нравится погода в этих краях? – Потому, что здесь не тепло.(It’snotworm.)
Какую погоду любит попугай? – Теплее. (Warmer.)
Какая погода в Африке? – Самая теплая. (Thewarmest.)

Цепочка слов:
Теплый – теплее – самый теплый
Warm – warmer – the warmest
Теплый – это какая часть речи? – Прилагательное. (Adjective.)

– Значит когда мы сравниваем, мы показываем степень различия качества предмета. Посмотрите цепочку слов и скажите как образуются степени сравнения прилагательных? Правильно, мы должны добавить суффиксы: -erдля образования сравнительной степени (the Comparative Degree), -est для образования превосходной степени (the Superlative Degree.)

– Now, open your workbooks and write down the date and topic of the lesson.

9. Первичное закрепление нового материала

– Listen, read and learn:

Kind – kinder – the kindest
Small – smaller – the smallest
Short – shorter – the shortest
Tall – taller – the tallest
Clean – cleaner – the cleanest

10. Работа с текстом

Now let’s read the story “The Sun and the Wind” and answer the question “Which is stronger?”

At first let’s learn some new words:

Take off – снимать
Coat – пальто

– Using these words make up sentences.
– Now let’s read the story. Listen to me and repeat after me.
– Answer the question “Which is stronger?”  – The Sun is stronger.
– Let’s act it out. Please, read the dialogue.

11. Заключительный этап.  Подведение итогов. Выставление оценок

– Dear friends! Our lesson is almost over. What did you do during the lesson?
– You will make up dialogues
– You will compare different things
– You will listen to and read a funny text “The Sun and The Wind”.
– Which part of the lesson did you like best of all?
– Thank you. You are very active, attentive and bright. I  enjoyed your work at the lesson today.
– Your marks for the lesson are: …

12. Домашнее задание и комментарии к нему

– At home you will continue to compare different things and you will learn some new words. W.B. p.22 ex. 6

В разработке урока были использованные материалы:

  1. Учебник: Биболетова М.З.  “Enjoy English 4”.
  2. Обучающая компьютерная программа к учебнику «Английский с удовольствием» 4 класс.