Разработка урока по теме "Необычное путешествие" (4-й класс)

Разделы: Иностранные языки

Класс: 4


Цель: активизировать знания учащихся по теме «Простое прошедшее время».

Задачи:

  • Образовательные:
    • совершенствование произносительных навыков учащихся;
    • активизация употребление глаголов в простом прошедшем времени;
    • совершенствование навыков аудирования, устной речи.
  • Развивающие:
    • развитие языковой догадки, памяти, внимания;
    • совершенствование умения сопоставлять факты, анализировать, высказывать свою точку зрения.
  • Воспитательные:
    • формирование устойчивого интереса к дальнейшему изучению английского языка, за счёт вовлечения учащихся в творческую деятельность;
    • развитие умения сотрудничать.

Оснащение: “Звёздный мальчик”, “Звёздная корова”, “Красная планета” (картинки), кассета, иллюстративный материал.

ХОД УРОКА

I. Начало урока

1. Приветствие

– Good morning! Glad to see you! How are you?
– Who is absent today?

2. The weather is fine today, isn't it?

– Do you like today's weather? What do you like to do in such weather? Do you like to play outdoor games? Do you like to ride a bike? Do you like to run and jump? And who likes to travel? Do you like to travel? Why do you like to travel?
I like to travel, because I …
– want to meet new friends.
– am curiosity.
– want to see the new places.
– like adventures.
– want to rest.
By the way, look here I’ve got an invitation letter. It is from Starkid. Look, here is his photo. And on this photo you can see the planet, where he lives. Do you know this boy? Do you want to get acquainted with him and his planet? Starkid invites us to visit his planet. Shall we accept or refuse his invitation?

(Приложение 1, Приложение 2)

II. Сообщение целей урока

– You are ready to go into the space, aren’t you? – So, I suggest to begin our travel right now. If you want to get to the Red Planet quicker and more comfortable let’s choose the best means of communication. We can fly by airplane or by hot-air balloon, by spaceship or by flying saucer. Which of them do you like best? Do you like this flying saucer? Do you want to travel with the help of this flying saucer? (Приложение 3) – So, take your seats and make yourself comfortable, please. Our trip is beginning.
– During our trip be attentive and remember all what you will see and do.

III. Фонетическая зарядка

In the day far away we are flying we are flying to the stars in the sky so near to us – and yet so high (кассета)

(Приложение 4)

IV. Речевая зарядка

Игра «В путь!»

Учащимся объявляется, что путешествие начинается. Что они возьмут с собой в дальний путь? Им предлагается выбрать и назвать три самых необходимых, с их точки зрения, предмета и объяснить свой выбор.

A book, a pen, a computer, a TV set, an ice – cream, a camera , a mobile phone, a walkman, sweets, a schoolbag, a souvenir, a Russian flag, a pet. (Сюжетные картинки)

For example: First of all I would like to take a souvenir because I can give it to my new friends. Then I will take a mobile phone because I can call my parents. Besides I need a camera to take the pictures of the exotic places.

V. Повторение употребления глаголов в прошедшем времени.

– Look at the blackboard! Here you can see some words. I want you to read and choose only the verbs and then name the second form of these verbs.

Boy, like, my, do, why, say, May, see, yellow, many, go, funny, fly, dirty, you, eat, story, play, happy, drink, be, cake, Sunday, help, hear, visit, cow, come, sky, give, skate, shake ,ugly, put, today, early, many, want, sleep, speak.

Игра “Match the planets and the spaceships”

Was / were

I –
He/ she/it –
we –
you –
they –

(Приложение 5)

VI. Физминутка

Let’s remember what our pets “said” when they saw us off.
“Bow – Wow”, – said the dog, “Mee – ow, mee – ow”, – said the cat, “Crunt, crunt”, – said the hog, “Squeak, squeak”, – said the rat, “To – whoo”, – said the owl, “Caw, caw”, – said the crow, “Quack, quack”, – said the duck, What the cuckoos said, you know.

(Приложение 6)

В игре, основанной на английской считалочке, дети имитируют голоса и поведение животных. Каждый ребёнок произносит одну строчку из стихотворения, сопровождая текст движениями, соответствующими поведению животных. В конце игры все дети хором воспроизводят голос кукушки.

VII. Знакомство со “Звёздным мальчиком”

1. Our flight is going on… Children, look through “the windows “of our flying saucer! We are coming to the planet, where Starkid lives. How wonderful it is! Look, Starkid is waiting for us! Старшеклассник в роли “Звёздного мальчика” встречает учащихся.

Звёздный мальчик”:

1. – Nice to meet you! Welcome to my planet! The Red Planet is a nice place to live on. There are a lot of beautiful trees and exotic flowers here. The air is fresh and the water is clean on my planet. The people are friendly and hospitable. The Red Planet is just the place which you must visit! You’ll have a good time here!
– How was your flight? – Fine, thank you! – Do you want to get acquainted with my friends? – Yes, we do
– This is my friend, the giant cow. She is bigger than the biggest house in your country. She lives on the Strawberry Planet. Do you want to visit her? – With pleasure!

(Учащиеся посещают “StrawberryPlanet” и знакомятся со “Звёздной” коровой).

(Приложение 7)

2. Игра “Bingo”

Звёздный мальчик” предлагает провести игру “Bingo” со всем классом. Учащиеся получают по одной карточке с глаголами в начальной форме и по набору фишек для закрывания называемых глаголов.
Набор глаголов на каждой карточке разный.
“Звёздный мальчик” берёт по одной карточке из своего набора с глаголами во второй форме и называет её учащимся. Учащиеся определяют начальную форму этого глагола и, если этот глагол есть в их карточке, то закрывают его фишкой. Кто первым закрывает все имеющиеся на его карточке глаголы, тот выкрикивает “ Bingo” и считается победителем.

Карточки для “Звёздного мальчика” выглядят так:

Карточка для ученика выглядит так:

For example:

Bingo                                                                              
eat drink
go hear
give come
fly see
show meet

(Приложение 8)

3. – Do you want to skate from one planet to another? – We don’t mind.

(Учащиеся с помощью звёздных коньков “совершают путешествие” с одной планеты
на другую. “Планеты” расположены на полу, в центре кабинета).

(Приложение 9)

Игра “Name the verb”

(“Звездный мальчик” предлагается совершить прыжки с одной “планеты” на другую, совершая прыжки, учащиеся называют 2-ю форму любого глагола.)

4. – Do you want to visit the “Star Cafe”? – Yes, of course

(Учащиеся посещают “Star Cafe”, слушают “звёздную” музыку и пробуют “звёздный” коктейль)

(Приложение 10)

VIII. Возвращение домой

1. Our travelling is coming to the end. But we have a problem. We can’t return back home. I don’t remember the code of the flying saucer’s door. If we guess this proverb, we can open the door and fly home.

(Приложение 11)

– Wow! The door is opening! Take your seats, say “Good bye” to Starkid and let’s go home at last!

Песня “Home, sweet home” (кассета)

(Приложение 12)

IX. Заключительный этап урока

1. Now let's repeat and say what we saw and did on the Red Planet.

(Учащиеся рассказывают о своих впечатлениях)

For example: I made a wonderful trip. Starkid invited me to the Red Planet. I went to the star park. In the park I heard the space music. It was so wonderful! Then I saw the large space cow, which lives on the strawberry planet. She gave me the star milk. Then Starkid gave me the space skates and I skated from one planet to another. It was fantastic! At last I visited the star cafe and ate some space hamburgers and drank the star milk shake. I liked it very much. Then I came home.

2. Выставление оценок, домашнее задание

– I'm pleased with the way you've worked today. Thank you for the lesson.

Домашнее задание

1. Нарисовать и рассказать о “Звёздном мальчике” и его планете; 2. Упражнение № 2 с.32 (придумать свой необычный рассказ о прошедших каникулах в волшебной стране.)

Список использованной литературы:

1. Английский с удовольствием (учебник английского языка для начальной школы, М.З. Биболетова) – Титул, 2010.
2. Счастливый Английский (учебник для 5-6 классов средней школы, Т.Б.Клементьева) – М., Просвещение, 1993.
3. 200 обучающих игр на занятиях иностранным языком, Н.А. Рыжак., 2008г. М., Астрель.