Интегрированный урок "английский язык + биология" по теме "Животный мир Кемеровской области (звери и птицы)"

Разделы: Биология, Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (3 МБ)

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.


Цель урока.

а) Образовательная цель.

1. Углубление знаний обучающихся о животных родного края.

2. Обеспечить усвоение обучающимися лексики по теме: “Животные”.

б) Развивающая цель.

Развитие аналитического и абстрактного мышления, систематизирование познавательных умений.

Подцель.

  1. Формирование экологических качеств личности у шестиклассников.
  2. Развитие лексических и монологических навыков по теме: “Животный мир Кемеровской области (Звери и птицы)”.

Оборудование.

  1. Презентация.
  2. Картинки с животными, которые обитают в Кемеровской области. Приложение
  3. Картинки с животными в русских народных сказках.
  4. Фильм о хищном животном (рысь).
  5. Атласы для школьников по Кемеровской области.
  6. Карта Кемеровской области.
  7. Красная книга Кемеровской области. Животные.
  8. Слайды с героями сказок.
  9. Мультимедийный комплекс (компьютер, экран, проектор).

Ход урока

I. Организационный момент.

1. Учитель биологии.

Ребята, сегодня мы проводим необычный урок английского языка и биологии по теме: “Животный мир Кемеровской области (Звери и птицы)”.

Слайд из презентации.

Давайте посмотрим инсценировку известной басни “Ворона и лисица”, автором которой является английский писатель Джеральд Роуз.

3 действующих лица: лиса, ворона, автор.

The raven and the fox
A raven sees some cheese.
He takes the cheese.
He flies to a tall tree.
A fox smells the cheese.
Then he sees the raven.
“What a beautiful bird you are”, says the fox.
The fox says, “You have a big beak and
You have beautiful wings.
Can you sing a sweet song?
Please, sing a sweet song for me.”
The raven opens his beak to sing.
The cheese falls out!
The fox catches the cheese and runs away with it.
The raven is very angry.

2. Учитель английского языка.

And now, children, please, find the Russian equivalent of the fable. What are the differences between the Russian and the English texts?

(Children answers)

3. Учитель английского языка.

There are a lot of animal characters in Russian fairy tales. Look at the pictures. You can see fairy tales where animals are main characters. Choose one of the animals and describe it. (Look at the picture № 1).

(Children describe animals)

4. Учитель английского языка.

And now look at these words and find out the opposites. Then you must say which words can you use to describe a hare, a wolf, a fox, a bear.

(Children match the opposites and describe animals from the task).

5. Учитель биологии.

А знаете ли вы, какие животные (звери и птицы) обитают в Кемеровской области? (Дети называют)

Задача по биологии и английскому языку

Учитель биологии:

Сегодня мы с вами продолжим знакомство с разнообразием животного мира в нашей области, о наиболее распространенных и редких животных нашей фауны, о значении многих видов животных в природе и в жизни человека, а также, какие виды животных нуждаются в охране в Кемеровской области.

Учитель английского языка:

А также мы будем развивать лексические навыки и совершенствовать навыки монологической и диалогической речи по теме: “Животный мир Кузбасса (Звери и птицы)”.

II. Основной этап.

Учитель биологии:

1. Работа с презентацией.

Учитель английского языка:

And now let’s listen your schoolmates who prepared some information about animals in Kemerovo region.

Pupil 1:

The brown bear

The bear lives in the forests of the Kuzbass, mainly in the black taiga, where cedars and wild berries grow. This large animal eats everything: berries, plants, smaller animals, frogs, fish. Bears are very fond of honey. In autumn the bear makes a den in an out-of-the-way place of taiga and sleeps the whole winter.

In January and February a she-bear gives birth to one or two bear cubs. They live with their mother for two years and help her take care of newly-born brothers and sisters. Though bears are tall (2 metres) and clumsy animals, they can run very quickly, climb trees and swim. They live 50 years.

Pupil 2:

The wolf

Ever since Little Red Riding Hood, the wolf has been personified as a devilish creature and a threat to man. But more recently people’s attitudes to wolves have changed. This great predator eats mainly sick animals: hares, elks, mice, carrion. It performs sanitary functions, and so it’s useful in its own way. Mainly wolves were killed in Kemerovo region in the 1960s-1970s, but now wolves aren’t killed in the numbers they once were - because they keep the natural ecological balance.

The wolf looks like a sheepdog. It lives in the steppe, small forests or tundra and prefers open spaces. It does not live in taiga because of deep snow. From spring to autumn a couple of wolves leads a settled way of life, keeping to their den. In late autumn wolves gather in packs of 12-15 animals. There are always male and female “leaders” and every wolf knows its place in the social order. Packs of wolves howl together in a kind of ceremony, usually at dawn or dusk.

Pupil 3:

The fox

The fox is one of the most common animals of our region. It is a beautiful and graceful animal, famous for its red fur. The fox eats rodents, that damage crops, and so it is a very useful animal. It also eats frogs, lizards, insects, birds. It usually hunts at dawn or at dusk. Its way of hunting is very interesting. In winter it walks on hind legs, turns and leaps - it looks like dancing, but it is not - it is a way of hunting mice. Its real dance begins only in spring, when it walks on its hind legs for some time. This fox’s dance gave name to the popular dance “foxtrot” (fox’s step).

Pupil 4:

The badger

The badger is a squat animal with a long (90 centimetres) body, grey fur and yellowish-white stripes on the head. Its strong paws help him dig holes in the ground, dig roots and defend itself. But the badger is a peaceful animal and does not attack anybody. The badger lives in mixed forest, steppe and mountain bushes. Some generations of badgers live in the holes with many tunnels for many years. The badger is a clean and cautious animal. In summer, spring and autumn it usually sleeps in the daytime and leaves its hole only at night, that is why it is not easy to meet it. In winter it sleeps all the time. The badger eats insects, frogs, lizards, snakes, seeds, roots. Badger hunt is banned in our region, because these animals eat larvae of may-beetles and rodents.

Pupil 5:

The lynx

The lynx is the biggest cat. It has a long body (1 metre), a short tail and long legs. Lynxes are not numerous in Kemerovo region - there are about 500 of them now. The lynx leads migratory life, running 5 to 15 kilometres a day in search of prey. It is clever, brave and agile. The lynx is a very good hunter. It climb trees, runs and leaps very well, can see in the dark and has very good hearing and smell. It usually attacks in the evening or in the morning, seldom in the daytime. The lynx hunts hares, mice, birds and larger animals. Young lynxes look like kittens, but begin hunting birds at the age of two-three weeks and start migratory life at the age of two months.

Pupil 6:

The otter

The Otter is a valuable animal. It lives on the banks of rivers and lakes because it eats fish, frogs, mollusks, rodents and waterfowl. Since it catches mostly sick fish, the otter is very useful. It performs sanitary function in the rivers and lakes. It can swim and dive very well but finds it difficult to walk.

Pupil 7:

The pole-cat

The pole-cat is a big, agile and strong animal, which lives in the steppe, where there are many rodents. The pole-cat is very useful because it kills rodents that damage crops. The pole-cat can run 20 kilometres a day in search of prey. A couple of pole-cats can kill 160 rodents in tow months.

Pupil 8:

The elk

Several kinds of deer live in the forests of Kemerovo region, the largest of them is the elk. It is 2 metres tall, the body is 3 metres long. The elk weighs 500 kilos. The clumsy-looking animal is quick and agile. The elk lives in taiga and eats leaves , the branches and bark of asps and willows in summer and branches of pines and abieses in winter. The elk’s hooves, which move apart, enable it to walk in the marshland and snow. Beautiful antlers adorn the male’s head. But every year at the beginning of winter the elk sheds them. The elk is tamable.

Учитель английского языка:

Thank you very much. We have known a lot of interesting facts and information about animals in Kemerovo region from your reports.

Учитель биологии.

А теперь, ребята, по данным подсказкам отгадайте: “О каком животном идет речь?”

а) нападает из засады;

б) охотится в основном утром и вечером;

в) самая крупная кошка весом до 30 кг;

г) хвост как бы обрублен, ушки с кисточками черных волос на концах.

Ответ детей: это рысь.

Учитель биологии:

А сейчас давайте посмотрим захватывающий кинофрагмент об этом животном.

(Все смотрят кинофрагмент про самую крупную кошку - рысь, обитающую в Кемеровской области).

Учитель биологии:

Вам понравился фильм?

Ученики:

Да.

Учитель биологии:

А что еще нового вы узнали об этом замечательном животном, посмотрев данный кинофрагмент?

Ответы детей: рысь … .

Учитель английского языка:

And now, children, let’s play a game: “Guess an animal”. You must divide into two commands. Each command has cards of animals of Kemerovo region on the desk. One person from the first command take a card of the animal but doesn’t show it to the second command.And the person from the second command must do it the same. Then you have some time to prepare description of the animal in the card. After you should ask questions trying to guess what animal it is.

(Look at the picture №.)

(Children play a game)

Учитель английского языка:

You have done this work very well. Each command has carried out the task. And I want to tell everybody: “You are fine boys and girls. You know a lot of about animals of our region”.

Учитель биологии:

Ребята, перед вами атласы Кемеровской области. Откройте, пожалуйста, атласы и найдите: “Какие животные обитают:

а) в хвойных лесах?

б) в смешанных и лиственных лесах?

в) в лугах и в полях?

г) в водоемах?

(Ученики называют этих животных).

Учитель английского языка: Answer the questions, please: Which animal(s)

  • are very good hunters?
  • dig holes?
  • live in dens?
  • gather in packs or herds?
  • are very useful? Why?
  • can run, swim, leap, climb trees?
  • perform sanitary functions?
  • have antlers?
  • are the largest? the smallest?
  • (Children answers).

Учитель английского языка:

Well done.

Учитель биологии:

Многие животные звери и птицы, обитающие в нашем регионе, занесены в Красную книгу Кемеровской области. Давайте посмотрим отрывок из презентации и узнаем, какие же это животные.

(Дети смотрят часть презентации, где изображены редкие животные и животные находящиеся на грани исчезновения, занесенные в Красную книгу нашего региона).

Учитель биологии:

А теперь, дети, посмотрев данную презентацию, давайте вместе назовем этих животных.

(Дети называют редких животных из Красной книги)

2. Итог урока.

Учитель английского языка:

Today you have got a lot of new information about animals in Kemerovo region. You have known how they live, duplicate and behave. You have known about wide-spread, useful and raring animals. And of course, you understand now that people should take care about animals for our better future and future generation.

Учитель биологии:

И в заключении позвольте прочесть строки из стихотворения Кузбасского поэта Игоря Киселева:

Человек,
Богатырскою силой
играючи,
Должен помнить про
тихие жалобы
заячьи
И притом, своему зная
цену величью,
Быть в ответе за
каждую песенку птичью!

3. Оценки за урок.

4. Рефлексия.

Учитель английского языка:

Ребята, у нас сегодня прошел интегрированный урок английского языка и биологии. Вам понравился урок? А чем?

Учитель биологии:

Чем этот урок отличается от обычного урока английского языка и биологии?

Учитель английского языка:

А стоит ли еще проводить такие уроки? И почему?

Литература

1. Атлас для школьников. Кемеровская область. Роскартография, 2002 г.

2. Видеоэнциклопедия для народного образования. Биология. - 3. Животные. Отряд хищные. М., “Кварт”.

3. Красная книга Кемеровская области. Животные. Кемеровское книжное издательство. 2000 г.

4. Козулина Т.Н. Кемеровская область. Учебное пособие в 2-х частях. Ч.2 , Кемерово, 2006 г., 144 с.

5. Русско-английский словарь / Под редакцией О.С. Ахмановой. - М.: Русский язык, 1981. - 730 с.

8.05.2012