Урок английского языка по теме «Распорядок дня». 3-й класс

Разделы: Иностранные языки, Начальная школа

Класс: 3

Ключевые слова: распорядок дня, пословицы о режиме дня, опора для монологического высказывания


Цель: повторить, обобщить и закрепить учебный материал по описанию распорядка дня, по использованию в речи учащихся глаголов в Present Simple.

Оборудование и оснащение урока: компьютер, мультимедийный проектор, интерактивная доска, слайды с картинками и заданиями по теме “Распорядок дня”.

Тип урока: отработка и закрепление знаний по теме «Распорядок дня».

Задачи:

Учебные:

  • совершенствовать навыки произношения.
  • повторить изученные ранее лексические единицы и структуры для обозначения времени.
  • повторить грамматическое время Present Simple для выражения регулярных, привычных действий в настоящем.
  • развивать умения и навыки устной речи на основе монологических высказываний с использованием наглядных опор.

Развивающие:

  • развивать умения реконструкции текста — восстановления пропущенных слов по контексту.
  • развивать навыки монологической речи с использованием наглядных опор.
  • формировать умения работать в группе, развивать логическое мышление, языковую догадку, память, внимание, воображение.

Воспитательные:

  • формировать представления о распорядке дня,
  • повышать интерес к иностранному языку,
  • расширять кругозор.

Ход урока

1. Организационный этап.

Hey, girls and guys!
Open your eyes!
What do you say?
It’s a brand new day.
Yawn! Stretch! Touch your toes!
Now look at me and wiggle your nose!
Say out loud: ”Good morning, sun! Happy morning, everyone!”

2. Введение в тему урока.

Now try to guess what we are going to speak about today.

Guess the riddles.

  1. I can tell you all the day time to sleep and time to play.
  2. What stays where it is when it goes off.
  3. What has hands but can’t clap?
  4. I have no legs, but I can run. I have no tongue, but I tell everyone: “Time to start work!” “Time to go to bed!” “Time to get up again, you sleepy head!”

(презентация “Daily Routine”, слайд 1, 2, 3)

The children guess the riddles. They give the answers: “It’s a clock”. “It’s a watch”. (Презентация “Daily Routine”, слайд 4)

T: So, today we are going to speak about…..

P1: time

P2: daily routine

P3: our day

3. Фонетическая зарядка.

1). Match two halves of the proverbs:

(Презентация “Daily Routine”, слайд 5)

It’s an early bird that catches

Jack a dull boy

Time is                                             

       two things at once

Time and tide                                     

       money

Every day is not                                   

       wait for no man

No man can do                                       

       than never

All work and no play makes                   

       makes a man healthy, wealthy and wise

Early to bed, early to rise                           

       Sunday

 Better late                                                  

       a worm

2). Read the proverb and give the Russian equivalent: (презентация Daily Routine proverbs)

Пословицы отрабатывались предварительно по одной на каждом уроке

>4. Активизация навыка использования лексики по теме.

T: To speak about our day we need the vocabulary and grammar. So, let’s revise the appropriate vocabulary and grammar.

1). Collocations. (презентация “Daily Routine”, слайд 6)

get                   get
go                    go                    go
have                have             have                   have
come
iron
watch
buy
do
listen
read

  1. ______________  the laundry
  2. _______________ up
  3. _______________ dinner
  4. _______________ to bed
  5. _______________ TV
  6. _______________ home
  7. _______________ breakfast
  8. _______________ to work
  9. _______________ a book
  10. _______________ to music
  11. _______________ a shower
  12. _______________ shopping
  13. _______________ a newspaper
  14. _______________ the clothes
  15. _______________ dressed
  16. _______________ lunch

Look at the picture and name the collocation. (презентация “Daily Routine”, слайд 7)

2). Prepositions of time. (презентация “Daily Routine”, слайд 8, 9)

Fill in the right prepositions:

the morning                                     ___the afternoon

____ the evening                           _______ night

_____five ____ six                       _____five o’clock

___ Monday

3). Telling the time. (приложение 1 flashcards “Time”)

4). Разноуровневые задания для учащихся. (учащиеся выполняют задание индивидуально, проверка осуществляется на интерактивной доске.)

C- level. Match the vocabulary with the correct definition. ((www.britishcouncil.org./learnenglishteens)

1.____ You do this after a long day and before you go to sleep.     A. have dinner
2. ____ You do this when your alarm clock goes off
in the morning.                                                                               B. go to    school  

3.____ You do this in the morning because it’s the main
meal of the day.                                                                             C. have a shower

4._____ You do this at the dinner table with your family.                D. go to bed
5. _____ You do this to make your body and hair clean.                E. go home
6. ____ You do this after you wake up.                                         F. wake up
7. ____ You do this so you can meet your friends
and learn     new things.                                                                  G. have breakfast      

8._____ You do this after school because
your teacher will get     angry if you don’t.
H. brush your   teeth

9. ____ Your dentist will be pleased if you do this
twice a day.                                                                                I. get up
10. ___You do this in the afternoon when your classes
at school       have finished.   
J. do   homework     

A-B level. Fill in the gaps:

  1. I usually _________ at 6 a.m.
  2. I ______________ at school at 1 P.M.
  3. I ____________ home by bus.
  4. I always ________________ my teeth in the morning.
  5. On weekdays I ____________________ to school with my friends at 9.00.A.M.

Reordering.

Put the actions in order:

have breakfast
get up
wake up
have lunch
go home
go to school
go to bed
do homework
have dinner

5. Обучение говорению с помощью наглядной опоры. (Visual support)

1). Look at the slides and tell about your daily routine. (Презентация “MyDAY”)

2.) Задание на закрепление грамматического материала (Present Simple)

Для каждого предложения выбери и обведи подходящую форму глагола.

(Образовательная технология «ИнтеллекТ». English развиваем интеллект. Level 2. Издательство “Clever”)

  1. Tom get up / gets up at 7 o’clock.
  2. I get up / gets up at 8 o’clock.
  3. He ride / rides his bike.
  4. We ride / rides our bikes.
  5. They watch / watches TV.
  6. She watch / watches TV.
  7. Polly jumps / jump out of bed.
  8. You jump / jumps out of bed.
  9. The boys  play / plays games.
  10. Sue play / plays games.
  11. Tom and Sue have / has dinner at 5 o’clock.
  12. Billy have / has dinner at 5 o’clock.

3). Чтение текста и пересказ с помощью опор.

Примерное высказывание с помощью опор:

Every Monday    …….. gets up at 7.00.

Then he goes to the bathroom and has a shower.

After that he goes downstairs to the kitchen.

And has breakfast with his family. He has fruit juice, milk and cornflakes. He goes to school by bus.

He comes to school at 8.55. He studies from 9.00 to 3.30. For lunch he has fish and chips. After school, he goes to the park and plays basketball with his friends. Then he goes home and does his homework. He has dinner at 7.30.

After dinner he watches TV, listens to the radio or reads. He goes to bed at 11.00.

6. Рефлексия.

Рефлексия настроения и эмоционального состояния.

What emotions do you feel?

Рефлексия содержания учебного материала.

Используемые материалы.

1. www.britishcouncil.org./learnenglishteens

2. Образовательная технология «ИнтеллекТ». English развиваем интеллект. Level 2. Издательство “Clever”.