Урок английского языка в 11-м классе "Что вы знаете о кинематографе?" с применением мультимедийных средств обучения

Разделы: Иностранные языки


Раздел 6: Что помогает вам наслаждаться жизнью?

THE TOPIC OF THE LESSON: WHAT DO YOU KNOW ABOUT CINEMA?

Тема урока: Что вы знаете о кино?

УМК В. П. Кузовлева “English 10- 11”

Цели урока:

  • познавательный аспект: знакомство с историей возникновения кинематографа в России и за рубежом, знакомство с историей Голливуда, с известными актерами, продюсерами и режиссерами.
  • воспитательный аспект: воспитание чувства сопричастности к мировой истории, памятникам искусства, более глубокое осознание своей культуры.
  • развивающий аспект: развитие способности к анализу, синтезу, классификации и систематизации, к догадке способность осуществлять репродуктивные речевые действия, развитие воображения
  • учебный аспект: формирование лексических навыков чтения и говорения.

Сопутствующие задачи: развитие умения читать и аудировать с целью извлечения конкретной информации.

Оснащение урока: интерактивная доска, компьютер, аудиомагнитофон и аудиозапись, учебник, книга для чтения, тетрадь для упражнений, телевизор, DVD-провайдер, DVD-запись, карточки с заданиями. презентация Power point.

Речевой материал:

  • рецептивный: лексический – screen, studio, silent, to star.
  • продуктивный: лексический – a director, a genre, a melodrama, to shoot (make) a film.
  • грамматический – для повторения придаточные определения (Relative Clause) Mary Pickford is an American film star who took part in action films.

Ход урока

Презентация (Приложение 2)

I. Организационный момент

Начало урока – особенный момент. Беседа с учащимися о дате, дне недели, погоде и средней температуре, отсутствующих и домашнем задании помогает ребятам настроиться на иноязычное общение, успокоиться после перемены. Также учитель сообщает тему урока и основные поставленные цели.

Good morning, my dears. Sit down, please. Glad to see you again. Dima, let’s speak a little with you.

Учитель: What date is it today?

Ученик: It is ………. .

Учитель: What day of the week is it?

Ученик: It is…………………. .

Учитель: Who is absent?

Ученик: Nobody is absent today.

Учитель: Describe the weather, please. Look through the window.

Ученик: It’s autumn. It’s nasty, rainy, very damp.

Учитель: Pity. What was your homework for today?

Ученик: We had to fill in the form at page 176 to estimate the knowledge of the system of social welfare in the United Kingdom.

Учитель: Thank you, take your seat. Give me the tables, boys and girls.

Домашнее задание было посвящено заполнению таблицы Self-Assessment. В УМК В. П. Кузовлева в конце каждой главы учащимся предлагается оценить свои знания по ВРД. Это формирует критическое отношение к себе как личности, осознанному изучению материала, умению дать объективную оценку полученным знаниям.

II. Фонетическая разминка

Этот раздел урока в 11 классе я посвящаю изучению лучших образчиков британской классической поэзии. В течение всего учебного года мы работаем со стихотворениями Р. Бёрнса, Г. Лонгфелло, Дж. Байрона, сонетами У. Шекспира. Хотя тематика данной поэзии не связана с материалом УМК В. П. Кузовлева, я полагаю, следует познакомить учащихся с творчеством британских классиков-поэтов. Многие стихотворения написаны в XVII-XIX веках, поэтому, перед тем как выучить их наизусть, мы делаем анализ перевода со староанглийского, знакомимся с поэтическим переводом на русский язык, сделанным великими русскими поэтами – переводчиками (С. Я. Маршак, В. Брюсов и т. д. ).

Well, let’s recite the poem by G. Byron

Учащиеся хором декламируют стихотворение Дж. Байрона

Хочу я быть ребенком вольным”

I would I were a careless child
Still dwelling in my Highland cave
Or roaming through the dusky wild
Or bounding over the dark blue wave
The cumbrous pomp of Saxon pride
Accords not with the free born soul
Which loves the mountains craggy side
And seeks the rocks where billows roll
Fortune! Take back these cultured lands
Take back this name of splendid sound
I hate the touch of servile hands
I hate the slaves that cringe around
Place me among the rocks I love
Which sound to ocean’s wildest roar
I ask but this again to rove
Through scenes my youth hath known before.
Excellent, thank you.

And today we begin studying Unit 6. It is about cinematography. We’re going to learn much interesting about Russian, American and British cinematography, besides, I want you to recall Relative Clause.

III. Введение НЛЕ по контексту, синонимам и аналогии с русским языком.

Look at the blackboard. There are some new words and expressions.

На интерактивной доске: to make a film

to shoot a film

cinematography

the cinema empire Hollywood

filmed entertainment

the cinema studio (company)

a silent film

a black-and-white film

to star, a genre

But at first I want you to tell me everything you know about Hollywood. You may use Linguistic and Cultural Guide. Учащиеся работают с толковым словарем (словарная статья Hollywood). Это основа научно-исследовательской деятельности в области лингвистики.

Затем учащиеся сообщают информацию о Голливуде.

Примерный ответ учащихся: Hollywood is the district in Los Angeles, the USA. It’s the center of the US film industry.

Thank you. Let’s look at the blackboard one more time. I shan’t tell you the translation of these words and expressions, you should guess their meaning, reading the text at page 178. It’s about Hollywood’s history.

Учащиеся догадываются о значении новых слов и выражений по контексту.

The world capital of filmed entertainment Los Angeles has been a lot of things over the past 100 years. First, it was a little city with orange forest and great weather. But, one day in 1908 a group of people from Chicago came to Los Angeles to shoot (make) a film. Since that day a lot of directors, producers, actors and thousands of other workers have been coming to Los Angeles. In 1911 the first studio appeared in Hollywood (a part of Los Angeles).

In the 1920s Hollywood made 80% of the world’s films. Silent and black-and-white films of those early years starring Mary Pickford* and Charlie Chaplin* were forced out by sound films in the middle of the 1920s. Full – length films came up to take place of short films. And the first coloured film, “Gone With the Wind” was shot in 1939. This film brought a great success to Vivien Leigh* and Clark Gable* who starred in the film. The number of the studios grew very quickly. They combined in large corporations and now the biggest film companies are MGM*, Paramount*, 20th Century Fox*, Columbia Pictures*, Warner Bros*, and Universal*.

The first genres of American films were melodrama, western and comedy, later appeared adventure and historical films. But now the range of genres is much richer. Hollywood got the name of the factory of dreams. It is associated with paradise of sun and palm trees. But it is only a facade for a darker truth.

What new information have you learnt about Hollywood and film making?

Учащиеся извлекают конкретную информацию из прочитанного и отвечают на поставленный вопрос.

IV. Формирование лексических навыков чтения с целью детального понимания прочитанного

Создание Word Web.

Учащиеся извлекают из текста детальную информацию для заполнения таблицы, выполняют упражнение устно и на интерактивной доске.

Примерный ответ (Приложение 1)

V. Говорение на основе прочитанного

Let’s speak about people, famous in the film industry. Look at page 180. Here are some photos. What are these people famous for? Linguistic and cultural guide can help you. Answer, please, using relative clauses. The Example is at the same page below.

Примерный ответ:

Charlie Chaplin is an American actor who starred in a number of silent films.

VI. Аудирование с целью извлечения конкретной информации

You’ll listen to the text about Russian cinematography. The expressions at page 181 will help you to understand the text better.

Учащиеся дважды слушают текст об истории возникновения и развития кинематографа в России.

Make sentences with the expressions mentioned above.

Затем составляют предложение, используя выражения из упражнения 4 стр. 181.

Материал текста для прослушивания.

The spreading of cinematography in Russia started with the demonstration of the Lumiere brothers’ film in May 1896 in St. Petersburg and Moscow and later in Nizhni Novgorod. Film making industry developed mainly in St. Petersburg and in Moscow and its development is firmly connected with the name of A. Khanzhonkov who founded the first film studios. In the ‘20s the stars of silent films were V. Kholodnaya, V. Polonski, V. Mashkov and others. The most popular genres of Russian films were historic films and screen versions of famous novels, such as Aelita by A. Tolstoi, and “the Quiet Don” by M. Sholokhov, The first sound films simultaneously appeared in three countries, the USSR, USA and Germany at the end of the 1920s. In October 1929 the first sound cinema house started its work. Great attention was paid to films for children. One of the most famous directors is A. Rou, the creator of fairy tales. And another famous actor and director whose name is inseparably linked with children’s films is R. Bykov. Several generations of children enjoy his film: Attention! The Tortoise and Aibolit 66”. The name of N. Mikhalkow, A. Konchalovski and A. Tarkovski are known all over the world as the creators of unforgettable, realistic pieces of art.

VII. Предпроектное исследование и выход на постановку проблемы

Today we’ve spoken much about cinematography. Is the topic interesting for you? I see. Is there any information in English about cinematography in our school library? Can we make anything useful connected with the topic “Cinematography” in order to help the pupils of our school? What can we create?

Учащиеся предлагают свои идеи и в итоге решают создать толковый словарь по кинематографии для школьной библиотеки. Учитель: The idea is really excellent! Begin to collect any information devoted to Hollywood, film actors, Russian cinematography. How can we arrange the material in the dictionary? Think about it at home. Later we’ll discuss your ideas.

VIII. Домашнее задание, подведение итогов урока

Now, the results of the lesson. I hope the lesson was interesting and useful. And I am pleased with your work today.

I think … can get “a five”

…… can get “a four”.

Your homework for the next lesson: words and expressions.

Activity Book - exercise 1 at page 75 in writing.

And remember, find and accumulate information about cinema industry.

That’s all.

See you next time.