Игра-конкурс "Счастливый случай"

Разделы: Иностранные языки


Цель: Повышение мотивации изучения английского языка; развитие навыков коммуникативного общения в группах; развитие индивидуальных личностных качеств участников игры.

Задачи:

  1. Чтение с полным пониманием.
  2. Аудирование с извлечением нужной информации.
  3. Устная речь (описание картинок по темам “Семья”, “Школа”; представление членов команд; расспрос по темам “Семья”, “Школа”, “Мои друзья”, “Визитная карточка”).
  4. Употребление времен английского глагола (Present Simple, Present Progressive, Present Perfect, Past Simple, Future Simple).

Оборудование:

  1. Плакаты: ‘Cheer up!’, ‘Fine’, ‘Right you are’, ‘Keep your spirits up!’
  2. Эмблемы с именами участников игры.
  3. Карман для фишек, коробки с кружками для выбора игрового поля.
  4. Цветные игровые поля:
    • Do You Know …?
    • Look at the Picture
    • Reading
    • A Dark Horse
    • You Ask Me, I Ask You
    • Listening
  5. Раздаточный материал для каждого этапа игры.
  6. Аудиозапись текста.
  7. Музыкальное сопровождение.

Участники: 2 команды по 3-4 человека, болельщики.

Ход игры

  1. Вступительное слово ведущего. Представление команд.
  2. Представление капитанов команд.
  3. Представление капитанами членов команд.
  4. Разминка.
  5. Выбор полей.
  6. Музыкальная пауза.
  7. Конкурс пословиц со зрителями.
  8. Подведение итогов.

1. Ведущий (Host): I am a host of this game. My name is N. Our game is called "A Lucky Chance". You are wellcome to our game. I want to introduce our contestants. On the left - the pupils from the 7b form and on the right- the pupils from the 7a form. Let's cheer our teams!

2. Ведущий представляет капитанов

Host: The head of the first team is Alexander. How are you? How do you feel about this game?

Alexander: I feel well. To my mind it'll be great!

Hostess: I am going to tell you a few words about Alexander. He is good at Maths and

Physics because he works hard, does his homework properly, listens to the teachers carefully.

He wants to get the top in his life.

And this is the head of another team. Her name is Olga. Hello, Olga! Are you OK? I think you'll succeed. Olga is a hard worker. She thinks before she does. Her rule is – ‘Start the work and finish it’. She can do many things well. She can write neatly and correctly, she can cook well. Now I want you to introduce your teams.

3. Капитаны представляют участников.

The head of the first team: With pleasure. This is Oleg. He does well at school, his favourite subjects are History and English. He gets along with his friends. He is well-read. This is Natasha. She is the best at English. She tries to keep the rule – ‘Study first and fun after that’. She wants to be a top specialist in English.

4. Ведущий (Host) начинает разминку.

Thank you for your information. Now let's warm-up. You have got a word "demonstration". Make up as many words as you can out of this word. I give you 5 minutes. Your fans can help you.

Для разминки дается слово “демонстрация”. Команды получают задание составить как можно больше слов из букв этого слова. Болельщики могут помогать. Тот, кто составит больше слов, получает право на открытие первого раунда. Слова зачитываются командами по очереди.

5. Начало раунда.

На доске представлены 6 цветных полей с обозначениями.

Черный – Reading.

Красный – Do You Know…?

Желтый – Look at the Picture.

Зеленый – Listening.

Голубой – A Dark Horse.

Розовый – You Ask Me, I Ask You.

Выигравшей командой выбирается поле первого раунда (из коробочки достается цветной кружок, обозначающий поле). Ведущий предлагает коробку: Which field do you want? Раздаточный материал для раундов:

Желтое поле — Look at the Picture.

Нужно за 1 минуту назвать как можно больше слов по теме и составить 10 связных предложений по картинке. (10 баллов)

(Рисунок1)

Give as many words as you can on topic ‘School’/ ‘Family’ in one minute. Make a ten-sentence story about this picture. (10 points)

Голубое поле - A Dark Horse.

Предлагается грамматическая карточка с заданиями.

  1. Дополнить предложение правильным глаголом.
  2. Поставить глагол в правильном времени.
  3. Составить вопросы к предложениям. (15 баллов)

Grammar card

1. Complete the sentence with the correct verb.

gets up
She usually got up at 7 o'clock.
has got up

2. Put the verb in the correct tense.

  1. Она пишет картины (paint).
  2. Она пишет картину сейчас.
  3. Она уже написала картину.
  4. Она написала вчера картину.
  5. Она будет писать картину завтра.

3. Make a question to the statement.

  1. I'll go by bus tomorrow.
  2. She washes up every day.
  3. They have come here this morning. (15 points)

Черное поле Reading.

Дается текст с предложениями, поставленными в беспорядке. Нужно расположить их по смыслу текста. (5 баллов)

Put the sentences in the right order and read the story.

  1. Decided one day to take a trip to London. This meant…
  2. Two old men who lived in a village . . .
  3. They had to leave their village, get on a bus to the nearest. . .
  4. Adventure for them, as they had never done anything like it. . .
  5. Town and there catch the train for London. It was all a big . . .
  6. Before. They wanted to eat and had bought some . . .
  7. They got on the train and were travelling at the speed …
  8. Bananas. They'd never eaten bananas before.
  9. One man decided to try his banana, but just as he was taking a . . .
  10. Have you eaten your banana yet? He called out to his friend …
  11. Bite, the train entered a tunnel.
  12. No, replied his friend …
  13. Well, "don't eat" said the first man. I took one bite of mine and went blind.

Word-box

mean (meant) - означать
adventure - приключение
bite - кусок
take one bite - откусить кусок
to go blind - ослепнуть

Зеленое поле – Listening

Предлагается запись текста о рабочем дне девочки. Нужно, прослушав, ответить на вопросы и определить время ее действий. (14 баллов)

Text:

Karen’s Day

Karen Spencer lives in London. She’s 15. Every day she goes to school at 8.30. She comes home at 3.30. She has her tea at 4 o’clock and she does her homework from 5 till 7. What does she do then? She doesn’t watch TV, she doesn’t go to the cinema, she doesn’t go to discos, she goes to bed.

Interviewer: Why do you go to bed at 7.15, Karen?

Karen: I want to be a nice skater. I practise every day from Monday to Saturday, but I can’t practise in the morning because I am at school.

Interviewer: Can’t you practise in the evening?

Karen: No, I can’t. There are many people in the skating-rink in the evening.

Karen practises early in the morning. Her day starts at 4 o’clock in the morning. She gets up and has her breakfast at 4.30. Mr Spencer takes Karen to the skating-rink. She practises for three hours from 5 o’clock and she finishes at 8 o’clock.

Interviewer: What do you do then, Karen?

Karen: I don’t go home because my school is near the skating-rink, but from 8 o’clock till 8.30 I take a shower and get dressed. Then it’s time for school.

Interviewer: What do you do on Sunday?

Karen: I don’t practise on Sundays but I don’t stay in bed. I get up at 5 o’clock and I do my homework. If I stay in bed I can’t sleep on Sunday night.

Listen and find this information.

a) What is the girl's name?
b) What does she want to be?
c) Where does she live?
d) What is unusual about her day?

Write the times in the chart:

activity time
get up  
go to the skating rink  
practice  
have a shower  
get dressed  
go to school  
come home  
have tea  
do her homework  
go to bed  

Красное поле – Do You Know…?(15 баллов)

В этом задании предлагается:

  1. Составить предложения из группы слов.
  2. Решить кроссворд на правописание глаголов.
  3. Составить пирамиду из слов, начиная со слова из трех букв, на букву N.

1. Make a sentence out of group of words.

He country in the house a bought

They read a book have now just

2. Sо1ve the cго s sword. (Приложение 1)

Make a pyramid of words with the first letter N. Start with a three-letter word.

Розовое поле.

Задание ‘You Ask Me, I Ask You’является домашней заготовкой. Заранее готовятся вопросы по темам: ‘Family’, ‘School’, ‘Friend’, ‘Personal card’.

Каждый член команды может задать 3 вопроса по любой теме одному из членов другой команды. Каждый вопрос оценивается в 1 балл. (l point)

После трех раундов можно предложить музыкальную паузу. (Musical break).

Жюри подводит итоги, болельщикам предлагается задание “Подбери пословицу к русскому варианту”.

A friend in need is a friend indeed.

Out of sight, out of mind.

Better late than never.

All cats are grey in the dark.

Early to bed and early to rise make a man healthy, wealthy and wise.

East or West, home is best.

If you run after two hares, you’ll catch none.

За двумя зайцами погонишься, ни одного не поймаешь.

Лучше поздно, чем никогда.

С глаз долой - из сердца вон.

Друг познается в беде.

Ночью все кошки серые.

Кто рано встает, тому Бог дает.

В гостях хорошо, а дома лучше.

Каждый правильный ответ оценивается в один балл. Баллы плюсуются командам.

Ведущий подводит итоги, зачитывается результат, объявляется победитель.

Host: Our game comes to the end. What is the score of our teams? I want to declare the results. Let's cheer the winners. Thank you for your game. It was really great. Thank you all. Bye.

Приложение 2