Урок-мозаика "What Friends Have We Got?"

Разделы: Иностранные языки


Подготовка: каждый ученик за 2–3 недели получает конкретное задание, наиболее соответствующее его индивидуальным способностям и склонностям. Совместно с ребятами выбираются два человека на роль ведущих, определяется структура урока, разрабатываются темы и идеи ярких наглядных пособий, подбираются музыкальные фрагменты, стихи; заготавливается эстетическое оформление кабинета. Учащимся
предоставляется большая свобода для творчества. В процессе подготовки ребята творят, приобретают навыки поисковой работы, учатся грамотно и логично строить свои сообщения, закрепляют умение работать с дополнительной литературой.
Не менее важно и то, что коллективное дело развивает коммуникативные способности ребят,
учит их преодолевать разного вида комплексы, учтиво обращаться друг к другу. Элементы театрализированного, созданного самими представления приносят в урок эмоциональность, зрелищность, делают его интересным и запоминающимся.

Тема: WHAT FRIENDS HAVE WE GOT?

Тип урока: урок обобщения.

Форма проведения: урок-мозаика.

Цель урока: организовать интенсивную и интересную для всех учащихся работу.

Задачи урока:

  • Учебная: совершенствование речевых навыков.
  • Познавательная: знакомство с различными взглядами, связанными с дружескими взаимоотношениями, знакомство с некоторыми пословицами о дружбе.
  • Развивающая: развитие способности к логическому изложению содержания, к формированию выводов из услышанного и прочитанного, развитие способности осуществлять продуктивные речевые действия.
  • Воспитательная: воспитание убеждённости в приоритетности общечеловеческих ценностей, воспитание потребности к творчеству.

Структура урока (этапы):

I Организационный
II Этап актуализации
III Этап применения ранее изученного
IV Этап обобщения и систематизации
V Этап подведения итогов

Оборудование: плакаты с высказываниями и пословицами о дружбе и друзьях, аудиозапись, фотографии своих друзей, творческие работы учащихся.

ХОД УРОКА

1. Начало урока. Введение учащихся в атмосферу иноязычного общения.

2. Театрализованная сценка-миниатюра «The FOX and the Cock».

Characters: the Fox, the Cock, the Dog, the Story-teller.

Story-teller: One morning the Cock went for a walk in the forest. He saw a very big tree, so he flew up and sat in it. The fox was in the forest too. He came up to the tree and saw the cock in it.
Fox (to himself): Oh, that cock will be a nice breakfast for me. (He turns to the Cock.) Good morning, dear friend. How are you?
Cock: I am very well, thank you.
Fox: Do you know that all the animals are friends now? The dog and the cats are friends. The cat and the mouse are friends too. And the birds and the fox; we are all friends now.
Cock: That’s good. That’s very, very good indeed.
Fox: As we are all friends now, will you come to my house? You’ll have a tasty breakfast.
Cock: Thank you very much, that’s very kind of you.(He turns to the right). Oh, look over there. That’s a dog. It is coming here. Dogs like tasty breakfast too. Ask the dog to come to your house for breakfast. Don’t you think that’s a good idea, Fox?
Fox (greatly frightened): A Dog? You say a dog is coming? Then good bye. I’m going. My breakfast will be ready now and I’m hungry.
Cock (laughs): Dear Fox, dear Fox, where are you going? Don’t go. I want to come down and have breakfast with you. All the animals are friends now, you say.
Fox (turns to the audience): Yes, all the animals are friends now, but does that dog know it?

3. Определение темы урока

Teacher: Now, try to name the topic of our lesson from these scene. What will we speak about? (Учащиеся формируют тему урока).Yes, you are right. Our topic is”What friends have we got?”.

Ведущий 1: Everyone has one or many friends. They may be different. How do you know if someone is a friend?

Учащиеся дают краткие ответы и составляют карту ассоциаций:

P1. For me it is a person who stands by you till the end.
P2. A person who cares.
P3. A person who shares.
P4. A person who is kind and clever, etc.

Ведущий 2: As for me, I have got a lot of friends. They are people who I can have great fun with when I am in trouble, they are always there to help me.

Ведущий 1: And as for me, I have got one friend called….We spent a lot of time together. He is my classmate. He is great at keeping secrets. It`s important, isn`t-it? Like me, he is very good at sports. I can rely on my friend.

4. Аудирование

Ведущий 2: Now you will hear a text. Listen and make the task.

Учащиеся слушают текст два раза. Им раздаются карточки с предложениями для контроля понимания по прослушанному.

Text: Friendship is a doing thing. It helps me to live. My friend is Ann. She is always in a good mood. We get along with each other well. We spend a lot of time together. We help each other with our homework and keep each other secrets. I miss her when I am alone. I usually call her and we have a chat. I think that our friendship is strong because we have the similar interest.

Задания для контроля по вариантам. Right or wrong?

1. Friendship is a doing thing. 1. The text is about two boys.
2. The girl`s friend is Ann. 2. The girls get along with each other well.
3. Ann is always in a bad mood. 3. They spent little time together.
4. They help each other with their homework. 4. They miss each other very often.
5. The girls keep each other secrets. 5. Their friendship is strong.

Keys: 1. +; 2. +; 3. –; 4. +; 5. +. 1. –; 2. +; 3. –; 4. +; 5. +.

5. Монологическая речь учащихся «My best friend»

Ведущий 1. Let`s listen to our classmates about their friends.

Ведущий 2. A lot of people have got pets as friends. And now we are going to speak about animals. Who of you knows poems about them?

6. Конкурс стихов о животных

7. Информдайджест

Ученики знакомятся с информацией “Как долго живут животные”

  • – Do you know …
  • – Do you know …

How long wild animals live? How long domestic animals live?

Do you know how long wild animals live? Do you know how long domestic animals?

Hares – 10 years

Lions – 20

Rabbits – 5 years

Sheep – 12

Giraffes – 20

Tigers – 20

Cats – 13

Dogs – 15

Monkeys – 40

Bears – 50

Goats – 15

Cows – 25

Elephants – 60

Crocodiles – 300

Horses – 30

Camels – 40

Ведущий 1: We see you love animals and birds very much. Many of you have pets. So, my dear friends, we must take care of them and not only of our pets but of all birds and animals.
Don`t hurt animals, don`t catch animals.

8. Театрализованная миниатюра

Входит мальчик. В руке у него магнитофон. Звучит громкая музыка. Мальчик вызывающе себя ведёт. Он срывает листья с деревьев, целится из рогатки в птиц.
К мальчику подходят “Друзья планеты”. Члены этой организации призывают мальчика беречь природу и декламируют стихи.

P1

Your and mine

The sun, the trees, the grass, the sky
The silver moon that`s sailing by
The rain and dew and snowflakes white
The flowers sweet and stars at night,

The song of birds, wind whispering –
Such lovely things to bear and see
Belong to you, belong to me

P2

Russia

Oh, Russia, I`m in love with you!
Remember, Russia, you are great
Not in the field of battles past
But in the such green fields of wheat
And forests, gardens free of dust.
I love you deeply, dear land,
Your lakes with shores of fine sand,
Your rivers, valleys, hills and seas,
Your songs and dances, birds in trees,
Your sunrise is a splendid sight
Wich always gives me such delight.
(L. A. Khusainova)

9. Бегущая строка

Присутствующие учащиеся, которые тоже являются “Друзьями планеты”, по очереди поднимают плакаты и лозунги об окружающей среде, призывая охранять природу.

P1 – Keep your country tidy! P2 – Keep of the grass!
P3 – Put your litter in the bin! P3 – Keep dogs under control!
P5 – Respect the life and work of the countryside! Etc

Мальчик: Excuse me please. Now I am “a Friend of the planet” too.

Ведущий 2: Dear friends. I have a riddle for you. Be attentive and try to guess” Who are these friends?” We have friends. They cannot walk and cannot see. But they are very good to you and me. With these friends we sail on ships and ride on trains. And even fly in airplanes. These friends show us towns seas and lands. (Pupils: BOOKS)

Ведущий 1: Yes, you are right. These good friends are books. They teach us to be kind, clever and brave. Books help us to be good friends.

10. Чтение текста “Books in our life”

Задание: Прочитайте текст и выпишите в порядке очерёдности –какие книги читал мальчик с раннего возраста.

Text: Books… .I think, that we can`t live without them. I consider, that books are with us during all our life. When I was a child my parents read them to me. I was pleased to listen to the stories and tales. I learned a lot of interesting things from books. I remember, I liked thick books. Later I could read myself. I like to read books about animals, nature and children. I like to get presents on my birthday. I am happy if it is a book. It doesn`t matter what kind of book it is. I like to read almost all the books. If I have free time I like to spend it with my favorite book. When I was 15 I was fond of reading too. But I prefered to read books about travels. I traveled with the heroes of the stories. I saw many interesting places and learned a lot of important facts about other countries and people. Now I like to read books on science. You can learn many things from books. I am sure, that books play a very important role in my life.

11. Рефлексия

Создание новой карты ассоциации. Сравнение карт ассоциаций.

12.Подведение итога урока

13. Заключение

Стараясь пробудить в ученике творческую мысль, я стараюсь ввести нестандартные формы проведения уроков: урок-концерт, урок-путешествие, уроки с использованием методов проектов, уроки творчества и т.п. Такие уроки требуют колоссальной подготовки, но результат оправдывает затраченные усилия. Такие уроки затрагивают душу, будят воображение, устремляют к поиску. Во время таких уроков каждый из учеников может проявить свою индивидуальность в выборе темы, в подборе иллюстративного материала, музыки, стихотворений. Ученик ищет в себе творца, а не просто демонстрирует способность к быстрому освоению знаний.

Организуя творческую работу учащихся, я руководствуюсь следующими правилами:

  1. Создание на занятиях доброжелательной обстановки.
  2. Стимулирование активности и заинтересованности учащихся.
  3. Управление настроением всех учащихся.
  4. Владение вниманием аудитории.

Готовясь к занятию, задаю себе 4 вопроса:

  1. Что я буду давать на занятии (какой материал)?;
  2. Как он будет подаваться?
  3. Зачем я буду делать то или иное задание?
  4. Для чего будет выполнять учащийся то или иное задание «мотивация учащихся»?