«Добро пожаловать в Майкоп»

Разделы: Иностранные языки


Задачи:

  • Образовательные: практика речевой деятельности, расширение словарного запаса.
  • Развивающие: развивать познавательные и творческие способности у учащихся, расширить кругозор учащихся, учить работать со страноведческой информацией.
  • Воспитательные: воспитывать гуманность и чувство любви к родному городу.

Форма проведения: Виртуальная экскурсия по столице Республике Адыгеи.

Тип урока. Урок совершенствования знаний, умений и навыков.

Оборудование: карта Майкопа, набор картинок о достопримечательности Майкопа, аудиокассета с песнями,

ХОД УРОКА

Начало урока
Слайд № 1, 2
Учитель: Good morning, boys and girls. I’m sure that you are full of energy and ready to begin our lesson. First of all translate some words into English.
( учитель просить перевести некоторые слова на английский язык , а затем написать эти слова в кроссворд и читают его)
What’s the English for “мама”, ( “ земля”, “ столица”, “знать”, “страна”, “республика”)
Ученики: mother, land, capital, know, country, republic
Учитель: Take your crossword and write these words and then read it. (Слайд 3)

Учитель: The topic of the lesson is “Maikop”
Цель нашего урока является научиться говорить на английском языке о своем городе, о Майкопе, расширить свой кругозор.
Учитель: So let’s start our lesson with a poem.
Ученик 1: (рассказывает стихотворение)
Стоит наш Майкоп, словно в сказке
В волшебном наряде садов
Вдали красота гор Кавказских,
Раздолье кубанских степей
Как сад с каждым днем расцветает
Мой славный любимый Майкоп
Том лучшего счастья не знает
Кто в городе нашем живет
С рассветом встает, молодея,
И песни о счастье поет
Родная моя Адыгея,
Мой солнечный город Майкоп. (Слайд 4, 5, 6, 7)
Учитель: The next task is to gather the map together. Let’s try (учащиеся собирают карту Майкопа из несколько частей). (Слайд № 8)
Учитель: Молодцы карту собрали хорошо, и мы получили ключ попасть в город Майкоп. Следующий момент нашего урока – посещение турагенства.
Развитие диалогической речи учащихся.
(За столом сидит служащий туристического агентства На столе лежат буклеты, стоят флажки России Адыгеи и Великобритании и выставка с цветными фотографиями достопримечательностей Майкопа. К нам приехали гости из Британии и агент встречает их)
Гости. Hello
Агент: Hello. Well, can I help you?
Гость: Have you got a map of Maikop, please?
Агент: Yes, here you are.
Гость: Thank you. Could you give us some information about Maikop’s most famous sighs?
Агент: What have you already seen in Maikop?
Гость: We haven’t seen anything yet. We have just come.’
Агент: Have a look at the leaflets over there and take what you like.
Гость: Oh! I see the leaflets are very nice and the tours are very interesting too
Агент : O.K. Fine! Have a good day.
Основная часть. Развитие монологической речи познавательной и исследовательной активности в ходе заполнения денотатной карты текста (рисунок 1)
Учитель: Are you ready to have a trip? So let’s start.
Ученик 2: Maikop was founded as Cassack fortress on the 25th of May in 1857
(Слайд 9, 10)
There are some versions of an origin name “Maikop”
The first was formed from the words “ digged in May”. In this case the name of the town is connected with the historical events, putting of Maikop fortication.
The second is from the combination of two tatar words “May” – масло , and “kop” –много. The third version is the combination of three words: miye – the apple, ko – the valley and pa – mouth. So, one of the symbols in our town Emblem are the apple-tree leaves or it can be translated as “settlement in mouth of a river, flowing through the valley of apple trees.
Ученик 3: On the 22nd of March in 1862 a fortress became a stanitsa and on the 24th of December in 1870 Maikop became a town
Ученик 4: Maikop is situated on the banks of the mountain river of Belaya. Maikop is the capital of the Republic of Adygheya. It has a population of 200 thousand people. Its territory is 309 sq km.
Ученик 5. Maikop is an administrative and cultural centre. Bodies of state authority are settle down here. They are administration of President of the Republic of Adydheya? Government, Parliament. (Слайд 11)
Ученик 6: ( рассказывает стихотворение)
All the world I went around
And I saw the fields and mounts
But no town can be found
Nicer than my tiny land. (A. Keshokov)
Учитель: Lets speak about transport.
Ученик 7: (Слайд 12) Maikop is a transport city. It has three system of city transport. They are buses, trolley-buses, taxis. Nowadays Maikop ia one of the most beautiful towns . The streets are wide and straight . There are a lot of plants. Our town is clean .
Ученик 8: (Слайд 13) Maikop is a place of culture and art. There are many interesting places where we can go and have a rest. The palace of Art is the largest and tour place of the republic.
Palace of culture, movie theatre “Oktyabr”, where we can see different films. (Слайд 14)
Pushkin People’s House was built in 1899 in honour of the 100th anniversary of birthday of the poet. (Слайд 15) Picture gallery of the Department of art of the republic of Adygheya: exposition of art exhibition. And Exhibition hall “the World of Aquariums” and Museum.
Ученик 9: (Слайд 16) The world famous monument of Maikop culture is memorable sign, placed on Maikopskiy Burial mound “Oshad”. In 1897 in Maikop under the leadership of the professor of St. Petersburg University H. I. Veselovsky several burial mounds were digged out and investigated .In this burial mound many things from gold and silver were found out of Scyths-Sarmants period. On a place Maikopsky burial mound “Oshad” on the house along the street. 264 Podgornaya street was established the memorial board in 1961. In 1972 is established a monument at the corner of Podgornaya and Kurgannaya streets. The author of the project is sculptor A. R. Shikoyan.
Ученик 10: (Слайд 17) Maikop is a town of students The youth get knowledge in the Adygheyan State University, Maikopsky State Technological University which was opened in
On the base of wood working, motor transporting and agricultural technical secondary schools. (Слайд 18) The building of the Pedagogical College named of Hero of the Soviet Union Khusein Andruhkaev was built in 1900 Before the October Revolution there was a gymnasia, after Revolution there was the Pedagogical college. In 1939 the young poet Khusein Andruhkaev finished this college and later this college was named by his name.
(Слайд 19) Lyceum of social and informational technologies of Maikopsky State Technological University, Maikopsky humanitarian-technical college of Adygheyan State University.
(Слайд 20) This is our school. It is neither small nor big. It was built in 1962. There are more than 600 pupils and about 60 teachers in our school. I am fond of my school. I am very proud of it.
Ученик 11. (Слайд 21) Maikop is a sport town. The urban authority support to the sportsmen and gives serious attention to propagation of a healthy image of life.
Sergei Alifirenko is the Olympic champion, champion of Russia, winner of the international tournaments on shooting.
Khasanov Murat is the champion of the world on struggle sambo.
Pishalnikova Darya is the silver prize winner of a championship of Europe on athletics.
Osipov Roman is the champion of Russia on boxing.
Учитель: Где бы мы с вами не жили, где бы мы не были, самое главное жить в мире, в дружбе. И мы закончим нашу встречу с песней «пусть всегда будет солнце на русском, на английском, на немецком, и на адыгейском языках. (Слайд 22)

May There Always Be Sunshine

Bright blue the sky,
Sun up on high,
That was the little boy’s picture
He drew for you,
Write for you ,too
Just to make clear what he drew.

Refrain: Immer scheine die Sonne
Immer scheine die Himmel
Immer lebe die Mutti
Immer lebe auch ich!

Против беды, против войны
Встанем за наших мальчишек
Солнце навек, счастье навек
Так повелел человек!

Refrain: Къытферэпс ренэу тыгъэр,
Къаргъон уашъор щэрэт
Ренэу сянэ серэl сэ,
Ренэу сэ сыщэрэl.

Заключительный этап урока.
Подведение итогов.
Оценки.(Оценки выставляются в необычной форме, в виде солнышка и снежинки) На доске солнышко и на лучиках солнца пишу имена детей тех кто получает пять и три. На снежинке пишу имена детей, которые получили четыре. (Рисунок 2, 3,4)

Литература:

  1. Г. П. Шапошников. Майкоп в прошлом и настоящем. – Майкоп: ООО «Аякс», 2006г.
  2. В. К. Мазурик. Неизвестный Майкоп. Исторические очерки в двух томах. – Майкоп. Из –во ООО «Аякс», 2006.
  3. Н. М. Пивоваров. Майкоп – 2006. – Майкоп. Из –во ОАО «Полиграфиздат «Адыгея», 2006.
  4. Газета «Советская Адыгея» № 43, 2002г.
  5. О. С. Ахманова. Русско-английский словарь. М.: Рус. Яз., 1981.