Ролевая игра на уроках английского языка, этапы её подготовки (из опыта работы)

Разделы: Иностранные языки


“Играть – резвясь, забавляться, развлекаться; проявляться, обнаруживать себя каким-нибудь образом”

(Ожегов С.И. Словарь русского языка. М., 1982. Стр. 211).

Вот как, по моему мнению, ролевая игра может быть включена в урок английского языка.

Тема урока: Природные катаклизмы. Несчастные случаи.

Оборудование: УМК “Enterprise - 4, Unit 4, аудиозапись, видеоматериалы.

Мы рассмотрим этапы подготовки к заключительному уроку по теме “Несчастные случаи. ДТП”.

1. Классификация несчастных случаев: взрыв, электрошок, ожог, автокатастрофа. Что может их вызвать? (Утечка газа, неисправность электропроводки, кипяток, алкоголь). Упр. 6, стр. 48. [1]

ex. 6. Match the list of things which could cause accidents in the list.

1. a plastic bag a. a car crash
2. excessive consumption of alcohol b. a scald
3. a gas leak c. an electric shock
4. faulty wiring d. suffocation
5. boiling water e. an explosion

2. К каким несчастным случаям могут привести: острый нож, спички, мокрая дорога, гололедица? Упр. 7,8, стр. 48. [1]

ex.7. What accidents could the following cause?

a sharp knife, wet roads, icy pavement, matches, bleach

e.g. You could cut yourself if you are not careful when using a sharp knife.

ex. 8. Look at the pictures and say what may, might, could have caused each accident.

Рисунок 1. Упр. 7,8, стр. 48 [1].

e.g. She may have swallowed something which got stuck in her throat.

3. Лексические упражнения. Заполнить пропуски в тексте “Полицейская сводка о ДТП”. Упр. 9, стр. 48. [1]

ex. 9. Read the following news report and fill in the correct words from the list.

braked injuries direction crashed damaged overtake skidded collision

“…There have been further road accidents following yesterday’s heavy rain. Early last night two motorists suffered serious 1)................ in an incident involving three vehicles.

Mr. Ray Amberly from Newden was travelling along Pyke Road at around 90 mph when he noticed the van behind his car driven by Mr. Joseph Brown, moving out to 2)............... him. Mr. Amberly 3)...............slightly in order to let the driver of the van pass, but instead of slowing down, his car 4)............... on the slippery surface and 5)...............into the van. As the result, the van was knocked into a third vehicle, coming from the other 6)...............which was driven by Mr. Luke Porter. All three vehicles were severely 7)............... in the 8)............... and the three drivers had to be taken to hospital.

Police believe that the crash could have been avoided if the drivers had not been travelling so fast under such dangerous conditions.”

4. Аудирование. Показания очевидца ДТП. Задания:

1) подобрать свидетельские показания к картинкам в учебнике;

2) описать ДТП от лица очевидца, используя лексику упражнения. Упр. 10, стр. 48. [1]

ex.10. Listen to the witnesses’ statements and match them with the drawings. Listen again and, using the words in the list, describe the accidents as if you were a witness to them. Finally, write a short description of each accident.

approach junction, go through stop sign, throw to the ground, slam on the brakes, cross road, turn left off the main road, swerve, collide

Рисунок 2. Упр. 10, стр. 48 [1].

Tapescript for Exercise 10 (to be heard twice)

A. Policeman: Did you witness the accident, sir?

Male: Yes, I did.

Policeman: Could you tell me what you saw?

Male: I was standing at the bus stop when it happened. A car was driving down the street just as a young girl on a bicycle was approaching the junction. The driver went through the stp sign and crashed into the girl on the bike, throwing her to the ground. The driver slammed on the brakes, jumped out of his car and rushed to the girl. An ambulance arrived shortly after.

B. Policeman: Did you see what happened?

Male: Yes, I did.

Policeman: Could you describe the event as accurately as possible?

Male: I was waiting for the number 6 when I noticed an old lady start to cross the road in front of me. Suddenly a car turned left off the main road and for a second I thought it was going to hit the woman, but the driver managed to swerve just in time. Unfortunately, there was a lorry coming in the other direction and the two vehicles collided. There was a terrible noise, but luckily, no one was injured.

5. Подобрать заголовки к вырезкам из газет. Занести в таблицу возможные причины несчастных случаев и меры предосторожности. Использовать свои идеи (пожар в доме, отравление, автокатастрофа, лесной пожар). Упр. 11, стр. 49. [1]

ex. 11. Match the headlines with the possible causes in the table below. Now looking at the table, say what the possible causes and preventative measures are for the following accidents: a) fires at home, b) poisoning, c) car accidents, d) forest fires. You may use your own ideas.

1. POISONED 3-YEAR-OLD TAKEN TO HOSPITAL 2. HOUSE BURNED DOWN IN MANCHESTER YESTERDAY AFTERNOON
3. FOREST FIRE THREATENS TOWN 4. CAR CRASH KILLS FAMILY OF FIVE
Possible causes Preventative measures
a. matches Keep matches out of children’s reach.
pan of oil on cooker unattended Never leave pan of oil unattended.
b. drinking bleach Keep bleach locked away safely.
taking pills Keep medicine out of children’s reach
c. speeding Don’t drive too fast. Wear seatbelts.
drunk driver Never drink and drive.
d. lit cigarette Don’t drop lit cigarettes in forests.
campfire left unattended Always extinguish campfires.

e.g. A fire at home might be started by a child playing with matches. For this reason parents should keep matches out of the reach of children.

6. Несчастные случаи и техника выживания. Обучение правилам поведения в чрезвычайных ситуациях. Работа в парах (пожар, заблудился в лесу, попал в завал при землетрясении, в снежную лавину, заблудился в горах зимой, наводнение). Упр. 12, стр. 49. [1]

ex. 12. Match the incidents with the survival techniques mentioned. Then discuss in pairs as in the example:

SURVIVAL TECHNIQUES: try not to move, cover nose and mouth with a damp cloth, light a fire, use a mirror to reflect the sun’s rays, let off flares, get rid of heavy clothes, stay close to the floor, keep head covered from the sun, keep warm, jump up and down to improve your blood circulation, go to the highest level of the building, use a whistle to signal your position, turn off electricity to prevent electrocution

Fire cover nose and mouth with a damp cloth
lost in the desert _______________________________
trapped in debris _______________________________
lost in snowy mountains _______________________________
flood _______________________________

e.g. A. What would you do if you got trapped in a fire?

B. I would cover my nose and mouth with a damp cloth.

7. Говорение на основе прочитанной газетной статьи “Удивительное спасение”, рассказывающей о храбрых действиях 10-летней девочки, спасшей своего старшего брата во время пожара, произошедшего из-за короткого замыкания. Упр. 13, стр. 49. [1]

ex. 13. Read the following news report, then imagine you are Ann and narrate the incident from her point of view.

AMAZING RESCUE

A 10-year-old girl, Ann Waxman, rescued her big brother from certain death last night, when a fire broke out in their house in Manchester.

Ann’s parents were out of town for the weekend when faulty electrical wiring caused the fire to start in the middle of the night. The young girl was awakened by the family’s dog, Danny, who was barking excitedly in the back garden. Ann smelled something burning and immediately ran through the smoke-filled house to wake her older brother, Frank.

When Frank would not wake up, Ann got some help from the family dog. Frank’s unconscious body was far too heavy for the little girl to move alone, but the clever girl brought the dog inside and tied the dog’s lead to Frank’s left ankle. She then grabbed her brother’s right ankle, and together, girl and dog pulled Frank to safety.

The little heroine is quite modest about the whole thing. “I couldn’t have done it without Danny, our dog,” she said afterwards. “I’m just glad we’re all alright.” Ann is to receive a medal for her bravery from Mayor Witticombe next week.

8. Видео уроки. Видеосюжеты о нарушениях правил дорожного движения пешеходами, велосипедистами. Выполняем упражнения, анализируем причины нарушений, говорим о мерах предотвращения травматизма на дорогах и аварий со смертельным исходом. “Enterprise video book”. Упр. 3, 4, стр. 17 [2]; упр. 8, 9, стр. 18, 19 [2]. Используем материал из местных газет, теленовостей и сводок ГИБДД.

9. Видеосюжет о ДТП на перекрестке.(Упр. 9, стр. 19 [2]) Задание: описать аварию, изобразить схематически ДТП, определить виновников аварии и меры их наказания.

Рисунок 3. Упр. 9, стр. 19 [2].

10. Аудирование. Игра “Что происходит?” Цель: развитие навыков устной речи, творческого мышления учащихся. Слушаем запись текста.

Tapescript: Two cars were going along Cambridge Street. An Englishman was driving a Rolls-Royce, and a foreign student was driving a VW. The Englishman was driving slowly and carefully. The student wasn’t driving carefully. He was looking at a girl. She was walking along the street; she was wearing a short skirt and she was carrying a handbag. The traffic lights were green. A dog was sitting besides the traffic lights. A cat was sitting on the opposite corner…

По окончании текстовой части слушаем звуки: мяуканье кошки, рычание собаки, скрежет тормозов, женский крик, стук каблучков, сирена полицейской машины. По звукам учащиеся должны понять, какие события происходят дальше, нарисовать схему ДТП, сделать заключение “Кто виновник ДТП?”, и сдать работы на проверку.

При оценке рассказа отмечаю соответствие содержания рассказа звукам, услышанным учащимися, лексическое насыщение рассказа специальными терминами, сложность построения фраз, их грамматическую правильность, точность схемы ДТП. Далее идет ролевая игра: выезд инспектора ГИБДД на место аварии, опрос очевидцев, составление протокола, вызов страхового агента.

Я считаю, что такая логика изучения темы способствует развитию инициативы и самостоятельности учащихся при общении на изучаемом языке, развитию их воображения и творчества, расширению кругозора в процессе решения разнообразных познавательных задач.

Различные формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная, групповая – формируют у учащихся умение работать в коллективе, творчески решать поставленные задачи, а также предполагают и стимулируют использование знаний из социально значимых учебных дисциплин (основы права и ОБЖ).

У учащихся вырабатываются способности принятия быстрых и правильных решений в сложных жизненных ситуациях, умение защитить свою жизнь и жизни других людей в экстремальные моменты, умение дать правовую оценку событий. Причем решение таких жизненно необходимых задач проходит в непринужденной, увлекательной атмосфере, что, в свою очередь, является также важным фактором повышения мотивации при изучении иностранного языка.

Литература.

  1. Virginia Evans – Jenny Dooley. Enterprise 4. Intermediate Coursebook. Express Publishing., 2002, pp. 48, 49.
  2. Virginia Evans – Jenny Dooley. Enterprise 4. Intermediate Video Activity Book. Express Publishing., 2003, pp. 17,19.