Урок английского языка в 8-м классе "Еда, или Здоровый образ жизни"

Разделы: Иностранные языки


Задачи:

  • Обобщить знание учащихся по теме "Еда".
  • Помочь ребятам понять: "Как важно правильно питаться".
  • Познакомить с культурой питания в Англии, других странах.
  • Активизация полученной грамматики и лексики.

Наглядные пособия: карточки (пять основных групп еды), картинки с изображением еды. Таблицы с пословицами о еде, карточки с названиями продуктов, карточки с заданиями.

Ход урока

1. Орг. момент.

Teacher: Good morning! Glad to see you again!

Pupils: Good morning, teacher!

Teacher: Who is on duty today?

P1: I'm on duty today.

T.: Who is absent today?

P2 a P on duty: How are you today?

P3, P4, P5: a P on duty (задают различные вопросы, используя изученную лексику и грамматику в течение 3-4 мин.).

T.: Today we shall have a talk about healthy food. We'll talk a little about meals and traditions which connect with this thema in England and America and other countries.

2. Речевая разминка.

На доске таблица с пословицами на английском языке:

a) 1. Eat at pleasure, drink with measure.

2. Appetite comes with eating.

3. Hunger is the best sauce.

T a Cl.: What do these proverbs mean?

(дети подбирают русские эквиваленты к английским пословицам и объясняют их)

b) T. a Cl.: How many times a day do people usually have meals?

P1: We have four meals a day (breakfast, lunch, dinner, supper).

T.: What do people usually have for breakfast? Lunch? Etc.

3. Активизация изученной лексики по теме.

T.: On the blackboard there are some words, guess what each of them means.

Jam, milk, pudding, salad, soup.

T.: If you remember the meaning of these words ask each other questions!

P1: What can we drink?

P2: We can drink milk.

P3: What can we eat?

P4: We can eat jam, pudding, salad, soup.

P5: What is sweet?

P6: :

P7: What do we usually cook at home?

P8: :

P9: What do we make from fruit (vegetables)?

What do you like? What don't you like?

What must people eat every day?

IV. Фонетическая обработка слов.

Отчитывают слова, которые вызывают трудности.

(protein - протеин, белок, provide - обеспечивать, proper - правильный, calcium - кальций, dairy - молочные, snack - легкая закуска, eyesight - зрение, junk food - готовая, запакованная пища низкого качества, healthy - здоровый)

P1, P2, P3: :

V. Активизация навыков монологической речи. Учить ребят работать в группах.

Teacher: Eating the proper foods is important to stay healthy.

What are the five basic types of food a person should eat?

Карточки с названиями 5 основных групп еды, которую мы употребляем в пищу и какую роль они играют для нашего здоровья. Ребята делятся на группы из четырех человек и подбирают к каждой группе еды её функции, которые они выполняют в нашем организме. (Слабые ребята получают карточки и картинки.)

Карточка:

Fruit / Vegetables, Meat, Dairy, Bread / Cereal, Fats / Sugar.

  1. helps you have strong and healthy body by providing protein.
  2. builds strong teeth and bones by providing calcium.
  3. help you have healthy gums, good eyesight etc. by providing vitamins A and C.
  4. gives you energy by providing protein, iron and several vitamins B.
  5. fast sources of energy.

Сначала ребята выполняют задание, затем зачитывают или сильные ребята рассказывают, чем полезна каждая из 5 основных групп еды, которую люди должны употреблять в пищу.

P1, P2, P3: :

T.: Say what kind of food we shouldn't eat a lot.

P1, P2, P3: :

VI. Совершенствование навыков аудирования.

T.: Let's listen to the text: "Stopping Alar".

Снятие трудностей на доске:

1. suspicion - подозрение.

2. cancer (мед.) - рак.

3. peel - чистить.

4. headline - заголовок.

Stopping Alar.

  • The apple, a symbol of healthy eating, came under suspicion in 1989 as fears that the pesticide spray Alar could cause cancer led worried parents to stop feeding their children apple juice.
  • Calls for the ban of the apple spray began is the US, where reseachers discovered that Alar's active ingredient, daminozide, could potentially cause cancer in one child out of every thousand. Daminozide could not be washed or peeled off the fruit, and the risks were highest when apples were cooked, processed or made into juice.
  • The London Food Commission undertook tests which found that five out of six apple juices, five out of 12 samples of eating apples and two out of three tins of ready-to-eat baby food contained detectable amounts of daminozide.
  • When publicity over Alar hit the headlines, some stores announced their own ban. Concerned over negative publicity, "Uniroyal" agreed to end production.

VII. Контроль понимания прослушивания.

T.: Use the information to fill in the missing words and phrases in the interview.

The interview.

In supermarket our reporter talked to a lady-customer. She is the mother of three. Here is what she thinks.

R: Do you like this green apples?

C: Yes, I must love them, for me the apples is a symbol of: .

R: Why didn't you buy these beautiful green apples?

C: I read that they use : and daminozide : can potentially : .

R: But why don't you wash, peel or cook the fruit?

C: It : off the fruit. When you : or : the risk is the highest.

R: So, you approved of : .

C: Certainly! Buying organic is one answer. I wish I could afford it.

VIII. Let's check up your task! (проверяют по цепочке) Read and translate.

IX. Совершенствование навыков общения (диалогической речи) на основе услышанного.

T.: Now, I want you to take an interview each other, using the article, which you have heard earlier "Stopping Alar". I need your own opinion.

(Ребята работают в группах 3-4 человека или в парах.)

Затем, если располагает время, несколько групп прослушиваются.

X. Итоги урока.

Teacher: Thank you for your work. Today you were active and worked well. Do you like our lesson today? What do you like to do?

Stand up! Get your things together. Have a good weekend. Good-bye, boys! Good-bye, girls!

Home: Teacher -> Cl.: Try to make your own interview about symbols of healthy eating (ребята послабее готовят меню здоровой еды на неделю, красочно оформляют).