Реализация принципов развивающего обучения на уроках английского языка в старшей школе

Разделы: Иностранные языки


Уроки английского языка в старшей школе основаны на принципах развивающего обучения с опорой на зону ближайшего развития. На протяжении предложенного урока ставится ряд проблем, объединенных в одну общую проблему: “Have you made up your mind about politics?” Данная проблема решается в различных видах речевой деятельности на всех этапах урока.

Этапы урока логически связаны между собой и объединены тематическими переходами. Каждый из этапов урока решает определенную речемыслительную задачу, обусловленную соответствующим аудитивным, лексико-грамматическим и страноведческим гребным материалам по теме “Обсуждение политики”.

Т.к. речь идет о развивающем проблемном обучении с опорой на зону ближайшего развития, то урок строится на основе следующих принципов.

– принцип сознательности – заключается в обучении пониманию и выражению собственных мыслей на английском языке. Цель – развитие II-й языковой личности у старшеклассников, которые сами стараются овладеть знаниями и применять их в нестандартных ситуациях (например, игра “The conference”), т.е. можно говорить о развитии речевой компетенции.

– принцип активности – предполагает интеллектуальную, эмоциональную и речевую активность. Во время урока были выражены все 3 вида активности, и что способствовало лучшему усвоению языкового материала.

– принцип наглядности (слуховая, зрительная).

– принцип прочности усвоения осуществляется посредством подбора разнообразного материала, объединенного одной тематикой, подбор разнообразных видов речевой деятельности.

– коммуникативный принцип.

– воспитывающий принцип – активизация интереса к проблеме изучения политики. Повышение мотивации изучения данной темы. Развитие чувства морального долга и патриотизма.

Учебный материал для урока подобран и разработан таким образом на всех этапах, чтобы происходила активизация познавательного интереса у учеников, и как следствие – развитие компетенций во всех 4-х видах речевой деятельности (в письменной речи в меньшей степени).

Основная задача данного урока – повторение и активизация в речи раннее изученного лексико-грамматического материала и вовлечение ребят в разные виды деятельности:

– говорение (выражение собственных мыслей по теме с опорой и без),

– чтение аутентичных диалогов,

– аудирование аутентичного диалога.

В ходе урока организуются субъект-субъектные отношения:

  1. общение/обсуждение проблемы в группах,
  2. работа в парах,
  3. делегирование полномочий учителя ученику.

Проблема урока: “Have you made up your mind about politics?”

Цель развивающая: развитие общих познавательных способностей; развитие мыслительных операций (анализа, синтеза, обобщения), развитие внимания, воображения речевых навыков, аудитивных способностей восприятия.

Цель образовательная: применение на практике речевых ЗУН, формирование и активизация навыков аудитивного восприятия диалогического текста разговорного современного английского языка; обработка и активизация в речи новых речевых и раннее изученного грамматического материала.

Цель воспитательная: развитие познавательного интереса к реалиям политической жизни в России и США, развитие чувства уверенности в своих силах; развитие чувства ответственности и патриотизма.

Ход урока

I. Приветствие. Целеполагание.

– Good morning. I’m very glad to see you. How are you?

– Today we continue to speak about politics. During our lesson we’ll speak about the elections in our country, we’ll speak about Democracy in common and at last we’ll visit the USA and understand the attitude of American adults and teenagers to politics.

II. Основной этап.

1. Речевая зарядка

– As I have already told we continue to speak about democracy. It’s very interesting theme to speak and to think about.

– And now I propose you to think a little and to tell how you understand it.

– What do you think democracy means?

Презентация. Слайд с определением понятия “Демократия”.

– And what about our country:

– Do you have democratic rights in Russia?

– What is the main democratic right?

2. Введение в ситуацию. Предтекстовый этап.

– You are right. We can speak about democracy when people elect the head of the state directly and when we can elect our representatives to rule the country.

You are right that all people and authorities must follow the Constitution.

– Do you know what political event will take place in our country and in December?

Слайд с выборным листом.

Ответ учеников.

– You’re right. We must elect the representatives and the major of Taganrog.

– Will you parents and relatives take part in the elections?

Ответ.

– Have you ever thought about candidates your parents elect?

Ответ.

– What kind of people can succeed in politics?

Слайд с характеристиками.

– I would like to present you some characteristics of different candidates.

Your task is to read, to understand and then to tell who you would vote for if you had the right to take part in the elections?

– I want you to listen to the conversation among Susan, Chris and Bob.

They are simple Americans. They discuss the Republican and the Democratic candidates and they try to describe whom to vote for.

Слайд с фотографией.

Слайд со схемой управления США.

Слайд с НЛЕ.

– Before listening to the dialogue I want to read some new unknown for you expressions. Look at them.

– Your task is to listen to the conversation, to understand as much information as you can and especially to pay attention to the authentic modern American speaking pronunciation. You’ll listen to it only one time.

Bob: Have you been following the presidential campaign this year?

Chris: More or less. I watched the debate last night.

Susan: Me too. I liked the Republican candidate.

Bob: Really? He’s too conservative for me. I know he has gone up in the polls lately, but I think he lost the debate last night.

Chris: I don’t think so. As usual, he showed that he’s well informed and that he’s a terrific speaker.

Susan: Besides, he has a lot of experience in Washington, D.C., where he’s very well respected. He’s a former senator.

Bob: Well, I think that the Democrats have a better platform.

Chris: I haven’t made up my mind yet I still don’t know who to vote for.

3. Аудирование диалога.

4. Послетекстовый этап.

– You have listened to the conversation. Do you like it? And now I propose you to play a little.

– You think that the information from this conversation is very interesting and you would like to retell the main idea to your friends, but your friends want to know more information about it and ask you some questions.

– Imagine that for ex. nine heard Susan, Chris and Bob at the café…

Слайд с изображением кафе.

– …and she thinks that it was interesting, she will represent you (all her friends) only the main idea and you will ask her your questions to get as much information as you can. Pay attention to the grammar.

Structures and proponseration.

Спросить по желанию, но не менее 5–7 вопросов.

– Very good. Thank you all, I like your work very much.

5. Чтение диалога

– And now I want you to imagine yourselves at place of Susan, Chris and Bob. So read the dialogue and pay attention to the right authentic speaking pronunciation. Show me your emotions!

Читают диалог 1 раз с эмоциями.

– Thanks a lot. I like your reading, but you can give us more emotions.

6. Отработка материала. Составление программы кандидата

– Well, and now, when we have already read the conversation, don’t you think that the main characters have a problem?

Ответ.

– Right you are. They haven’t made up their minds yet.

– How do you think what each candidate should have if we wants to be really elected by the population?

He should have good political program and convenient elective platform.

Слайд.

– The good platform has to include different spheres of our life.

Читать пункты на экране.

– Let’s help candidates with their platforms and help our main characters to make up their mind who to vote for.

Групповая работа.

– And now I propose you to make groups of 3-4 students and to classify all these points to have the best political platform. You have 2 minutes to

discuss this problem and to explain your points of view.

Представление программ (после каждой группы сделать вывод по их характеристикам).

– Thanks. I think we helped Chris, Bob and Susan to make their minds.

Let’s say them good buy, but we continue to speak about Americans. We understood the attitude of adult to the problem of politics.

7. Лексическое упражнение.

– How do you think of American students are interest in politics?

– Let’s visit an American school.

Слайд с диалогом.

– This is the conversation among 3 teenagers after the history lesson. So your task is to understand the information and to complete the dialogue with convenient words. Well, read it twice.

Emily: Finally I was falling asleep in class.

Jim: Me…. It was about 9 o’clock…I started to fall asleep.

Edward: I thought it was interesting when the professor began…politics.

Emily: Well, I thought that his comments on former… were very interesting.

Jim: I agree. But I was really hungry and I wanted something…

Edward: Let’s go to the…

Jim: Sure, that’s… the rest of our friends are going to be.

1-й раз читают и подставляют слова по смыслу. 2-й раз обыгрывают диалог.

And now imagine that you are these teenagers.

– So we see that American teenagers are not very interested in politics.

Слайд.

8. Speak about yourselves

– And what about you? Are you interested in politics?

Слайд.

– Tell us your attitude to the problem of politics. I would like to know your opinions and they are very important for me.

– Are you interested in politics?

Ответ.

– So I propose you to play again. Imagine that you all are citizens of different towns and have come to Moscow to the conference. I want you to be the chief of the conference should present their opinions and ask questions to your friends. Pay attention to the towns where you are from.

– Give them two minutes to think and you may use the points on the screen.

Слайд со словосочетаниями.

– Thank you. I see that you’re interested in politics and it’s good, because the future of our country is in your hands.

– And as a conclusion I can say that…

Слайд с выводом.

III. Заключительный этап.

– Thank you for your work. I think you understand that we can’t live without politics.

Выставление оценок.

Homework.

Приложение1.

Литература:

  1. Английский язык. Учебник для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. Кузовлев В.П., Лапа Н.М. и др. М.: Просвещение, 2003.
  2. Living language. 100% Английский. F Ranbow House Compony/ под ред. Мерина Уолтера. М.: Делта Паблишинг, 2006.