Интерактивный урок английского языка по теме "People in the family" в 4-м классе

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: урок применения знаний и умений

Цель урока: обобщение и закрепление лексического материала по теме "People in the family".

Задачи урока:

познавательные компетенции:

  • развитие умения наблюдения, сравнения и элементарного анализа языковых явлений;
  • развитие способности к догадке;
  • развитие воображения, способности к распределению и переключению внимания;
  • развитие коммуникативных способностей.

деятельностные компетенции:

  • активизировать лексический запас;
  • учить понимать иностранную речь;
  • воспроизводить выученные песни.

коммуникативные компетенции:

  • формирование умения выступать перед публикой;
  • знакомить с фольклором страны изучаемого языка.

Оснащение:

  • интерактивная доска,
  • работа в режиме on-line c сайтом www.britishcouncil.org/learnenglish,
  • проектор,
  • карточки с заданиями,
  • презентация учителя к уроку и презентации учащихся.

Ход урока

I. Приветствие и сообщение целей урока

Teacher: Good afternoon, boys and girls! I'm glad to see you.

At the lesson you will:

  • practise the words for family members;
  • practise words for describing people's personalities;
  • develope your listening skills, your memory and your logical abilities;
  • practise describing people and their routines with the story "My Dad";
  • practise describing people in your families.

II. Речевая разминка

Read and guess who they are.

1.Your father and your mother are your p:
2.Tom's father and mother are his p:
3.Kitty's father and mother are her p:
4.My father is my mother's h:
5.His father is his mother's .h
6.Her father is her mother's h:.
7.My mother is my father's w:
8.Her mother is her father's w:.
9.His mother is his father's w:.
10.Mr. Green and Mrs. Green have got a son. They've got one ch:
11.Mr Brown and Mrs Brown have got two sons and one daughter. They've got three ch:
12.Your mother's father is your g:
13.Your father's mother is your g:
14.Your mother's sister is your a:
15.Your father's brother is your u:
16.Your aunt's children are your c::

Answer Key:

III. Основной этап урока

Teacher: Think about one of your friends. Is your friend kind? Or shy? Here are some words to describe people. Match words with the right descriptions.

How to play: Read the five descriptions on the left. There are five words on the right. Can you match the words and the descriptions? Click on the words and use your mouse to move them into the spaces next to the descriptions. If you are right, the words will stay in the spaces.

Работа в режиме on-line с сайтом http://www.britishcouncil.org/kids-games-matching-personality.htm на интерактивной доске. Учащиеся читают описание и выбирают соответствующее прилагательное.

Key: a nice person who gives to other people (kind); someone who is not afraid (brave); this person is happy and smiles all the time (cheerful); someone who is quiet and doesn't talk much (shy); someone who likes talking and helping others (friendly).

Teacher: Lottie is 10 years old and she lives in England with her dad and sister. Listen to her talk about her dad. Is Lottie's dad like your dad? Работа с сайтом http://www.britishcouncil.org/kids-stories-my-dad

После первого прослушивания учащиеся отвечают на предтекстовый вопрос и выполняют задание по тексту. Каждый ученик получает карточку с 10 предложениями, на которой выполняет задание на понимание текста. Приложение 1

Lottie lives in England with her dad and sister. Are these sentences true or false?

1. Lottie is nine years old. False

2. Lottie lives with her mum and dad.

3. Lottie's dad is called Paul.

4. Paul has got blue eyes.

5. Lottie has got green eyes.

6. Lottie's sister makes her breakfast.

7. Paul teaches children.

8. Lottie sometimes helps to cook the tea.

9. Lottie doesn't like maths.

10. Paul likes reading and music.

После второго прослушивания учащиеся проверяют свои ответы. Затем учитель собирает работы учащихся на проверку.

Teacher: Now we shall have a rest and sing the song "If you are happy".

Песенка-анимация. Песенка звучит на сайте: http://www.britishcouncil.org/kids-songs-happy.htm. Учащиеся поют и инсценируют песню. Приложение 2

Teacher: Some of you drew your " family tree", show it to your classmates and tell them about your families. Рассказы учащихся о своих семьях с использованием презентаций или "семейного дерева", выполненного на плакатах или рисунках. Приложение 3

 

IV. Подведение итогов урока

Teacher: Dear kids you've worked very hard. Danil, Sasha, Oleg I like your work, give me your record-books, you get excellent marks.

Объяснение домашнего задания

Teacher: You can choose your homework: the family-match worksheet or the worksheet "Are you a good friend?-a quiz. Приложение 4. Приложение 5.

Key: the family match 1=C; 2=B; 3=D; 4=A

Key: "Are you a good friend?-a quiz. Приложение 6.