The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Урок в 5-м классе по УМК "Happy English.ru"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Цель: ознакомить учащихся с символами Соединённого Королевства.

Практические задачи:

  1. Ознакомить с новой лексикой (символы стран Соединённого Королевства).
  2. Тренировать употребление Where do you/does he come from? I come/He comes from … . The symbol of … is a …
  3. Активизировать употребление изученной лексики по теме «День рождения».
  4. Формировать навыки аудирования, чтения, письма, диалогической речи
  5. Формировать навыки социокультурной компетенции.

Воспитательные задачи:

  1. Воспитывать уважение к национальным символам Соединённого Королевства.
  2. Развивать умение сопоставлять свою и иностранную культуру.

Развивающие задачи:

  1. Расширить кругозор учащихся.
  2. Обучать работе с использованием ИКТ.

Оснащение:

  1. Магнитофон и аудиозаписи к УМК.
  2. Видеомагнитофон и видеокассета “We’re Kids in Britain”.
  3. Компьютер, проектор, презентация Power Point.
  4. Карточки с названиями стран.
  5. Распечатки к видео курсу “We’re Kids in Britain”.
  6. Карточки с новыми словами.
  7. Картинки с символами стран.
  8. Раздаточный материал (задания на заполнение пропусков, “a word search”).
  9. Карточки-оценки работы.

Ход урока

I. Оргмомент.

Под музыку первого слайда входит учитель в образе Мэри Поппинс.

T: Hello, children. Nice to meet you. My name is Mary Poppins. I’m from Britain.

Call me Mary, Lady Mary.

What’s your name? Nice to meet you.

II. Работа с видео сюжетом, введение в ситуацию урока.

Т. Do you like travelling? I like travelling very much. I like visiting my children in Britain. Here they are in the photos. Watch a video about them. How old are they? Write it in the sentences.

Видеозапись: Hello. I’m Luke. I’m ten. Hi. I’m Jenny. I’m eleven. Hi. I’m Ellie. I’m eight. Hi. I’m Felix. I’m nine. Hi. I’m Morooj. I’m ten.

So how old is Luke? Jenny? Ellie? Felix? Morooj? And how old are you?

III. Презентация страноведческой информации, ознакомление с новой лексикой.

T.: Where do the children live? (In Britain) Britain is a short name. Translate it.

The full name is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Look at the map (обращение к карте – слайд 2). Let’s say the name together.

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland or UK has got 4 countries. “A country” means «страна». Translate the sentence.

They are England, Scotland, Wales and Northern Ireland (показ на карте). Repeat the words after me.

IV. Управляемый диалог для тренировки новой структуры Where do you come from? I come from …. в речи.

T: Choose a card and name the country. Now answer my question. Использование опоры на слайде 3.

Example:

– Where do you come from?
– I come from England.

T-S1-S2: Where do you come from?

T: Ask Natasha.

V. Ознакомление с символами стран.

T: My children live in different countries. Guess where. Each country has its symbol. “A symbol” means «символ». Look at the pictures. Показ на слайдах 4-7.

  • The symbol of England is a rose.
  • The symbol of Scotland is a thistle.
  • The symbol of Wales is a daffodil.
  • The symbol of Northern Ireland is a shamrock.
  • Let’s name the symbols once again.

Игра «Эхо». Учитель называет слово, которое первая группа детей (сидящих на первом ряду) повторяет громко, вторая – тише, третья – очень тихо.

VI. Фонетическая отработка структурWhere does he come from? He comes from …”

T: So where does Luke come from? Опора на слайд 8.

Example:

– Where does Luke come from?
– He comes from England.

T-S1-S2: Where does Jenny (Ellie, Felix, Morooj) come from?

T: Ask Peter.

VII. Работа с песней, тренировка вопросов Do you …? и кратких ответов.

T: Jenny and Ellie come from England. Jenny comes from London, the capital of the UK. Do you know a song about London? Текст есть в учебнике и помещён на слайде 9. Запись воспроизводится на кассете. Let’s listen and sing it.

T: Let’s imagine Alex is from London. Ask him questions.

Example: Do you live in London? Do you eat fish and chips?

VIII. Работа с диалогом учебника.

T: Do you know Robin? Look at the boys. Слайд 10. They are talking. Let’s listen to them. Open your books – p.219 Ex 2. Listen, then read and translate the dialogue one by one.

IX. Тренировка лексики - графические упражнения.

T: Is it Robin’s birthday? Does he get presents? What presents does he get?

Let’s check your memory. Close your books. Complete the sentences. Слайд 11: сначала появляются предложения с пропусками, затем высвечиваются ответы. Check your ideas with the board. Read the sentences.

What presents does Robin get?

  1. Robin gets a … from England.
  2. He gets a … from Scotland.
  3. His friend from Wales gives him a …
  4. Robin’s friend from Northern Ireland gives him a …

X. Приглашение гостей.

T: Artyom, imagine, you are Robin. You have got your birthday. Invite your friends. Опора представлена на слайде 12.

Example:

– Will you come to my party, please?
– Thank you, I will.

XI. Диалоги-знакомства.

T: Dear guests. Let’s meet each other. Ask about name, age and the country. Let’s practice. Опорные вопросы и ответы – на слайде 13.

Example: What’s your name? How old are you? Where do you come from?

Ask your partner.

XII. Песня «С днём рождения!»

T: Dear guests, it’s Robin’s birthday. Let’s sing a “Happy Birthday” song to Robin.

XIII. Закрепление изученного материала.

T: Now let’s play. Here is a word search. Find the names of the countries and the symbols. Write them on board. На слайде 14 представлена таблица с заданием, дети работают с карточками. Затем на слайде высвечиваются ответы для проверки результатов.

  S     H     A     M     R     O     C     K     W     I     U  
D S D S C O T L A   N   D
Z C A Q W E H R L T Y
D A F F O D I L E B X
I R O P Z X S C S V N
D O U N O R T H E R N
S S N E N G L A N D P
K E X Z I R E L A N D

Match the counties with their symbols. Make sentences.

Example: Тhe symbol of ___ is a ____ .

XIV. Введение кросс-культурного материала о родной стране.

T: Where do you come from? Do you come from Mari El?

What’s the symbol of Mari El? It’s an elk. Слайд 15.

What’s the symbol of Russia?

XV. Домашнее задание.

T: So your task is to choose the symbol of Russia. You may use these ideas. Then do exercises from your books. They are about the UK.

XVI. Подведение итогов.

T: Thank you for your work today. Good job! Well done! Раздаются карточки с оценками: «Good job!», «Well done!»

T: Here’s the bell. It’s time for me to leave. Good-bye. Учитель уходит под музыку слайда 18.