Кружок внеклассного чтения с элементами анализа художественного текста

Разделы: Иностранные языки


На протяжении нескольких лет я провожу занятия данного кружка в 7-8 классах нашей Гимназии. Следует сказать, что достаточно много ребят с заинтересованностью участвуют в его работе. Нами используется сборник произведений английских и американских писателей “A book for reading and discussion” Москва, издательство «Менеджер», составитель Э.Л. Хавина.

Основой Программы кружка является формирование речевой (рецептивной) компетенции учащихся, что является необходимым для эффективной коммуникации. Способность конструирования и интерпретации текста, выбора тактики речевого поведения –  неотъемлемой части формирования ключевой компетентности учащихся – их способности и готовности использовать усвоенные знания, умения и способы деятельности в реальной жизни для решения практических задач.

Программа разработана на следующих принципах:

– cодержание образования обеспечивает усиление воспитательного потенциала, способствует утверждению ценностей гражданского общества и правового демократического государства, становлению личности ученика.
– cодержание образования соответствует возрастным закономерностям развития учащихся, их особенностям и возможностям.

Задачи программы:

– развитие умений коммуникативного (зрелого) чтения;
– развитие познавательных способностей учащихся;
– обучение навыкам анализа содержания и языковой формы текста;
– развитие умений языковой догадки и работы со словарем;
– обучение говорению (дискуссия) с опорой на прочитанное;
– обучение грамматической стороне речи путем сопоставления языковых форм;
– повышение мотивации к изучению английского языка.

Занятия проводятся в  занимательной форме, с использованием викторин, литературных игр, кроссвордов и т.п. Ниже приводятся примеры литературной викторины и некоторых выражений для анализа  художественных произведений.

LITERATURE QUIZ

1) A world-famous writer, especially known for his stories about the detective___________________which are generally considered a major innovation in the field of crime fiction.__________________
2) She was the eldest of three famous sisters, whose novels became standards of English literature. Her pen-name was Currer Bell and her famous novel was ______________________________.
3) Charles L. Dodgson, better known by the pen-name _________________________ is an author of the book ___________________________________________. Children like this book very much.
4) He was the most popular English novelist of the Victorian era. The popularity of his novels and short stories meant that they had never gone out of the print. Many of his novels first appeared in periodicals and magazines in serialized form – a popular format for fiction at that time and unlike many other authors who completed entire novels before serial production commenced, he often composed his works in parts, in the order which they meant to appear.____________________________________
5) She was a British novelist and poet, now best remembered for her only novel “Wuthering Heights”, a classic of English literature._________________________________________
6) Samuel   L. Clemens better known by the pen-name _________________________, was an American writer and humorist and actually, “the father of American literature”.
7) Her father was the political philosopher William Godwin, and her mother was the philosopher and feminist Mary Wollstonecraft. She also edited and promoted the works of her husband, the romantic poet and philosopher Percy Shelly____________________________________.

Key:

1) Sherlock Holmes, Author Conan Doyle                   5) Emily Bronte
2) Charlotte Bronte, Jane Eyre                                     6) Mark Twain
3) Louis Carol, Alice in Wonderland                            7) Charles Dickens
4) Charles Dickens

SOME USEFUL EXPRESSIONS FOR THE ANALYSIS.

About the title – It draws the readers` attention to the main characters (the problems raised in the story etc.)

About the story – a story with an entertaining, rapidly developing plot, a story which is a study of human nature, a psychological story, a problem story aiming at wide generalizations.

About the characters – the characters are portrayed truthfully, with unusual frankness, vividly, convincingly etc. The author`s object is to show how the main character finds the way to come to terms with life and society. The author displays a deep psychological insight into the inner world of the characters.

About the plot – The story is divided into sharply distinct parts. The author holds the reader`s interest and attention up to the end of the story.

About the problems – the author touches upon the problems of great importance which are urgent in all times such as,

  • Family relations
  • Faithfulness and devotion
  • Friendship and comradeship
  • Sympathy and compassion
  • Respect and understanding
  • Truths and lies

About the main idea

  • The author gives a detailed description and thorough analysis of…
  • The story reflects life in its richness and complexity
  • The author unfolds and reveals the human nature in all its advantages and imperfections

About impressions

  • The story appeals to my heart
  • The author depicts life so realistically and truthfully that we can recognize ourselves

The language may be simple which is good or primitive which is a drawback. It may be too complicated, bookish, pretentious, expressive, emotional, picturesque, flowery etc.

Список использованной литературы и других источников

  1. Педагогическая энциклопедия. – М. Посвещение, 1972 г.
  2. Рогова Г.В. Методика преподавания английского языка на начальном этапе. – М.: Просвещение, 1998 г.
  3. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс лекций. – М.: Просвещение, 2002 г.
  4. http://www.englishtips.org
  5. http://www.busyteacher.org
  6. “A book for reading and discussion” Москва, издательство «Менеджер», составитель Э.Л. Хавина, 2005 г.