Обучение устной речи на уроках английского языка (Substitution tables)

Разделы: Иностранные языки


Овладение основами иностранного общения предусматривает достижение учениками минимально достаточного уровня коммуникативной компетенции, которую составляют речевые умения, то есть умения в аудировании, чтении, письме, говорении, и речевые навыки (лексико-грамматические навыки письма). Обучение устной речи (говорение) – это сложный процесс, тесно связанный с формированием и усовершенствованием лексико-грамматичесих навыков, умением использовать их для развития неподготовленной речи.

Цель: создание системы упражнений для формирования и усовершенствования навыков устной речи.

Процесс формирования механизма воспроизведения речи требует от учителя умений дифференцировать приемы и методы, которые обеспечивают результат работы.

Языковеды Л. С. Панова, В. Л. Скалкин и другие считают, что речевые умения формируются поэтапно:

I этап – формирование лексико-грамматических навыков устной речи;
II этап – совершенствование лексико – грамматических навыков устной речи;
III этап – развитие умений неподготовленной устной речи.

Механизм речи формируется правильно, если учитель в процессе обучения придерживается этих этапов, поскольку запуск речевых механизмов невозможен без сформированных на достаточном уровне лексико-грамматических навыков говорения.

Недостатки в обучении на каждом из этапов приводят к тому, что ученики или чувствуют затруднения, включаясь в неподготовленную речь, или вся речь сводится к изучению и воспроизведению готового текста.

Для формирования и совершенствования лексико-грамматических навыков учитель может определить набор тренировочных упражнений, использование которых считает наиболее рациональным. Система тренировочных упражнений, которую использует учитель, имеет большое значение, потому что их применение должно обеспечивать закрепление в памяти учеников лексики, грамматически правильную связь слов при построении предложений и ситуативно обусловленных связных высказываний.

Тренировочные упражнения должны быть ситуативными, во время их выполнения ученики должны выполнять практические задачи (докажи, возрази, выскажи удивление, спроси).

Для формирования и совершенствования навыков устной речи можно использовать лексико-грамматические структуры (подставочные таблицы – Substitution tables), которые дают возможность целенаправленно активизировать употребление в речи разговорных клише, комбинировать различные структуры в речи в зависимости от коммуникативной связи.

Практика обучения устной речи показала, что структуры соответствуют характеру навыков, которые формируются и совершенствуются (I, II этап) в обучении устной речи. Они позволяют обеспечить достаточно прочные навыки устной речи, на которые можно опираться, чтобы построить неподготовленное монологическое и диалогическое высказывания. Структуры отрабатываются с учениками хором, индивидуально, то есть их можно использовать во время организации фронтальной, групповой, парной и индивидуальной форм работы.

Лексико-грамматические структуры целесообразно использовать в процессе обучения на определенных этапах урока, а также во время построения монологических высказываний. Substitution tables могут охватывать речевую ситуацию по теме общения или быть ключевыми опорами. Ниже приведены образцы Substitution tables, которые можно использовать для формирования и совершенствования речевых навыков во время обучения устной речи в ситуациях общения We are teenagers, Fashion is getting more reasonable, The Pleasure of reading.

We are teenagers!

1. Is it easy to be a teenager!

You are a teenager,

it is time

of conflicting feelings and desires
of important public exams
of hard (demanding) school work
of starting a serious relationship
when relations can be unstable
when you experiment with your image
of conflicts at school
of feeling of pressure
of misunderstanding between you and parent

2. What does it mean to be a teenager?

A “typical teenager”

is worth
is
neglects
speaks
has
rebels

hard at school
rude and tactless
lazy and irresponsible
industrious
like his parents (teachers, friends, opinion)
openly
serious problems
cool
alcohol, drug-habits
unpredictable
against parents

3. Do teenagers have common problems?

    There are many common problems for all teenagers

    how
    what

    to plan future
    to spend free time
    to deal with bulling (to escape bulling)
    to do after school
    to find friends
    to deal with your friends
    to solve conflicts with friends, parents
    to make parents understand you
    to find common language with parents
    to express your opinion
    to deal with girlfriend (boyfriend)
    to avoid conflicts
    to become independent
    to establish priorities

4. Why is it important for parents / teenagers to be tolerant?

It is

necessary
important
usual thing

to be

tolerant
liberal

with

 

teenagers
parents

because

you
both you
he
she
they

have

has

to solve conflicts
to make the right choices
to find balance in your relations
to keep your opinions open
to cultivate positive emotions
to establish priorities

5. Is it different being a teenager today from when my parents were teenager? It is different being a teenager today because.

Teenagers
We
Life
Pressure

have
need
is
goes on

more freedom
more space to act
more complicated
teenagers

Fashion is Getting More Reasonable

1. Can you share opinion that the first impression we make depends on our clothes?

The first impression

I
We
He
You

produce(s)
make(s)

partly
fully
secondary

depends on

what we wear
how we wear
our manners
our character

 

It’s helpful

to have your own style
to have some “clothes sense”
to know and feel the style

2. What should you do to adapt the fashion to your personality?

You
I
He

should
would

follow
watch
read
learn

your friends’ (parents’) advice
TV programmes
articles
learn

to adapt the fashion
to your personality (appearance)

3. Why do we follow fashion?

We
I
He

follow(s)

Fashion certain
style

because

we
he
people
I

want(s)

to stand out of the group
to be a bit different from the rest
to attract smb’s attention
to shock and provoke people

4. Why it is important to wear the rights things, to follow fashion?

It is (not)

important
necessary
difficult

to wear the right things
to follow fashion
to be in fashion

to look good
to feel ourselves
to be accepted in some groups, layers of society
to feel yourself closer

5.

What

did
does

fashion

reflect?

 

Fashion

reflects(ed)

the values of the different times
the stages of the history development
tastes of designers
influences of century
hippy style
punk style
Beatles style

6. How to look smart?

You
She
He
I

look(s) smart

if

the

colour of your clothes matches the colours of your accessories
your casual dress is or informal events
your dress is simple but beautiful
your tie matches the suit
you don’t wear jeans for a formal party
your dress it tidy
your suit fits you

7. How does history of any country influence fashion?

The 1930 – 40
1950
1960
The late 1960
The early 1970
1980

brought
saw
were

a time of
a time of
a time of
age of
teenagers

a revolution in clothes
mini – skirts, long boots
famous Beatles style
Hippy flower power
loose maxi – skirts
shoes with long pointed toes, high stiletto heels
the teddy boy (long jackets in bright colors jumpers, wide skirts)
with punk hairstyle (brightly colored make up)

The Pleasure of Reading

1. What does reading mean for you? What do we read for?

Reading (books)

is

useful
interesting
exciting
waste of time
important part
pleasure

for everybody
of everybody’ s life

because

 

while reading

you
we
he
she
I

widen your scope
enrich, enlarge vocabulary
develop your imagination
begin to think about everything
get interesting information
learn how to behave
get lost in dreams
learn the history of different countries
learn something interesting about persons character
learn people

2. What impressions do books produce on you? How do books influence you?

Usually
Often

books

produce
teach (me)
help
give (me)

a long and lasting impression on us, me
an unforgettable impression on me
to solve different problems
to find decisions in different situations
to become better
positive examples of behavior

3. What books do you prefer to read?

I
he
we
you

prefer
like
dislike

to read

books
war novels
historical novels
a romances
fairy tales
science fiction
detective novels
humorous storieshorror novels

which

keep
are
is

me in
easy to read
well – written
heavy going
slow – moving
boring
fast – moving
true – to – life
fascinating
exciting
amusing
entertaining
enjoyable
interesting

4.

What

are
is

main characters
plot characters
secondary characters

of the

novel?
poem?
story?

 

The plot (of the story novel)
The main characters
The secondary characters

is
are

disgusting
amazing
interesting
thrilling
witty
entertaining
powerful