Exciting Sports or Crazy Games (УМК В.П.Кузовлева). 8-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8


Цели:

Социокультурный аспект: знакомство с современными экстремальными видами спорта, популярными в англоговорящих странах и в России.

Учебный аспект:

  • Формирование лексических навыков чтения по теме “Экстремальные виды спорта” (лексические единицы: BMX-cycling, zorbing, BASE- jumping, skydiving, skiboarding, street luge, ice-climbing, bog snorkelling, bungee jumping) на основе аутентичных текстов.
  • Совершенствование лексических навыков говорения по теме “Спорт”.
  • Совершенствование навыков аудирования
  • Совершенствование навыков чтения на материале текстов “Extreme Sports”.

Сопутствующая задача: развитие умения воспринимать на слух информацию с общим охватом, чтение с извлечением конкретной информации.

Развивающий аспект: развитие внимания, способности к формулированию выводов из прочитанного и прослушанного, развитие способности осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия, развитие способности к обобщению.

Воспитательный аспект:

- воспитание способности понимать, какая может быть польза от занятий спортом;

- воспитание уважения друг к другу;

- воспитание способности к сотрудничеству и взаимопомощи при работе в группах и парах.

Оснащенность урока: компьютер с проектором, тексты для чтения

Ход урока

1. Организационный момент. Приветствие.

Teacher (T): Good morning, boys and girls! I’m very glad to see you again! How are you?

Pupils (Ps): Good morning!

P1: I’m OK, thanks.

P2: I’m fine, thank you.

P3: I have no problems.

P4: More or less all right.

P5: There is nothing to complain about.

2. Warming up: Речевая зарядка. Введение в атмосферу иноязычного общения.

T: By the way, what is the date today? Do you happen to know what holiday it is today?

P1: March, 17.

P2: We don’t know.

T: It is St.Patrick’s Day, the Irish holiday. The Irish decorate their homes with green leaves of shamrock. Green leaves are the sign of spring. Here is an Irish Blessing for you: “May trouble avoid you wherever you go”. As we talk about sport, may trouble avoid you when you go in for sport.

На доске: “May trouble avoid you wherever you go”.

3. Мотивация на дальнейшую деятельность.

T: Look at the screen. Could you tell me what sports they are?

Учитель включает презентацию, на слайдах появляются картинки, изображающие какой-либо вид спорта. (Приложение 1)

Ps: Cricket, swimming, cycling, table tennis, football, rugby, figure skating, running, skateboarding, boxing, basketball, hockey, judo, golf, weght-lifting, chess, horse-racing, tennis, archery,bowling, volleyball, skiing, fencing.

T: Which of these kinds of sport do you prefer?

Учащиеся отвечают на вопрос.

4. Аудирование. Развитие умения понимать на слух с целью извлечения конкретной информации.

T: Let’s listen to Ann. In my opinion, Ann’s survey will show you different preferences and it will be some sort of a plan for our discussion.

Проверка индивидуального задания: проведение социологического опроса.

P1: Ann: I’ve made a survey. For it I’ve interviewed 20 students and 20 grown-ups. There were 5 questions:

1. Do you like sport?

Grown-ups – yes (50%), no (50%).

Students – yes (60%), no (40%)

2. Do you prefer to watch or to participate?

Grown-ups – to watch (55%), to participate (20%), no idea (5%)

Students - to watch (45%), to participate (35%), no idea (4%)

3. What extreme sports do you know?

Grown-ups: motor-racing (6), parachuting(5), diving (5), cycling (4), mountaineering (2), mountain-skiing (1), parkur (1), free-style (1), tourism (1), arm-wrestling (1), all kinds of sports (2), no idea (2).

Students: snowboarding (17), skateboarding (12), parkur (8), BMX (6), parachuting (6), mountaineering (4), motor-racing (3), free-style (2), car-racing (2), windsurfing (2), diving (1), mountain-bike (1), weight-lifting (1), boxing (1), no idea (3)

Students know more sports, they added snowboarding, skateboarding, BMX, car-racing, windsurfing, weight-lifting, boxing.

4. What is your attitude towards extreme sports?

Grown-ups: positive (25%), negative (20%), neither... nor... (55%).

Students: positive (85%), negative (5%), neither... nor... (10%).

5. Is it exciting or dangerous to go in for sports?

Grown-ups: exciting (55%), dangerous (10%), neither... nor... (35%).

Students: exciting (50%), dangerous (0%), neither... nor... (50%).

5. Активизация лексического материала.

Учитель предлагает высказаться по результатам соцопроса.

T: Let’s revise some information FOR and AGAINST sport and give your ideas about the information above.

P1: Sport builds character.

P2: It takes a lot of time.

P3: It teaches you about life.

P4: Sport causes a lot of injuries.

P5: Sport helps to meet people.

P6: It makes you unhappy when you lose.

P7: It teaches you to be disciplined, etc.

6. Говорение (монологическая форма).

T: Summing up, what is your attitude towards sport?

Учитель предлагает учащимся в группах выразить свое мнение о спорте.

Group1: высказывание ЗА спорт.

Group 2:высказывание ПРОТИВ спорта.

Group 3: ЗА и ПРОТИВ спорта.

7. Введение новой лексики. Формирование лексических навыков по теме “Экстремальные виды спорта”.

T: So, is sport exciting or dangerous?

Ps: Some of them are exciting, some are dangerous.

T: Such sports as mountain-bike racing, snowboarding and skateboarding which were previously considered to be extreme sports have now been included in recent Olympic Games.

I’d like to show you some more kinds of sports. Do you happen to know them?

Включается презентация, на слайдах изображены экстремальные виды спорта (Приложение 1)

Ps: No, we don’t know.

Учащиеся читают названия.

Students read as follows:

BMX-cycling, zorbing, BASE-jumping, skydiving, skiboarding, street luge, ice-climbing, bog snorkelling, bungee jumping.

8. Чтение. Совершенствование навыков чтения на материале текстов “Extreme Sports”.

T: Let’s find some information about them.

Учитель предлагает тексты из журналов “Speak out” [1].

Учащиеся работают в группах, знакомятся с экстремальными видами спорта. (Приложение 2).

9. Подведение итогов.

T: Let’s sum up our talking. What was interesting for you? What is new for you? Which of these sports are exciting / dangerous / crazy?

Match the statements with proper kinds of sports. На доске утверждения и виды спорта

T: Which of these kinds of sports would you like to go in for?

Ps: P: It was interesting to learn about...

All of them are dangerous.

Дополнительная литература:

  • Журнал для изучающих английский язык “Speak out” №5 – 2006, №2-3 – 2007, №4 – 2008, №5 – 2009