"Парламент и королевские привилегии". Урок английского языка в 10-м классе с использованием мультимедийного самоучителя на CD-ROM TeachPro

Разделы: Иностранные языки


Пояснительная записка.

Урок занимает промежуточное место в системе уроков по теме “Политическая система Великобритании” и разработан на базе обучающей программы на CD-ROM TeachPro Английский язык. Целью урока является обучение методам и приемам самостоятельной работы по извлечению информации, ее обработке, осмыслению, запоминанию и воспроизведению. На данном уроке учащиеся учатся самостоятельно выбирать режим работы, правильно распределять время, исходя из индивидуальных особенностей учащегося. Учащимся предлагается текст “Парламент и королевские привилегии” для аудирования, чтения, пополнения словарного запаса. На индивидуальных карточках расписаны инструкции с пошаговым порядком работы с текстом и с лексикой. Карточки призваны максимально дифференцировать режим работы, исходя из уровня подготовленности учащегося, его/ее скорости усвоения материала, других интеллектуальных и психологических особенностей учащихся. Учитель разрабатывает инструкции, т.к. урок является обучающим и призван показать, как правильно организовать работу. Целесообразно провести подготовительную работу с объяснениями и показом всех возможных режимов работы.

Цель урока: научить учащихся извлекать информацию в индивидуальном режиме работы в рамках личностно-ориентированного подхода в обучении английскому языку.

Задачи урока

  • Образовательные задачи: изучение темы “Парламент и королевские привилегии”, расширение словарного запаса учащихся по предложенной теме, формирование навыка самостоятельной работы с параллельными текстами в процессе аудирования и чтения.
  • Развивающие задачи: развитие навыков аудирования, чтения с полным пониманием текста, устной речи, развитие навыков самостоятельной работы (выбирать оптимальный режим работы с текстом, правильно распределять время, рационально использовать аудио-визуальные средства), развитие аналитического мышления, памяти.
  • Воспитательные задачи: формирование у учащихся уважения и интереса к народу и культуре страны изучаемого языка, воспитание трудолюбия, ответственности за результат своей деятельности, формирование навыков самоорганизации и самоконтроля.

Оборудование урока

  • Компьютеры с минимальными системными требованиями:
    • Windows 95/98/2000/XP;
    • Pentium 200 МГц и выше;
    • RAM не менее 64 Мб;
    • HDD не менее 65 Мб;
    • SVGA 800I 600 High color;
    • CD-ROM; З
    • вуковая карта,
    • наушники.
  • Наличие локальной сети.
  • CD-диск серии TeachPro, е-Издательство “ММТиДО”, 2006, Москва;
  • Индивидуальные карточки с инструкциями по работе с обучающей программой.

Ход урока

I. Организационный момент.

Объявление цели и задач урока. Dear students! You are going to learn some information about the government of the UK. You’ll work individually and in pairs. Each of you has individual learning strategies. Read the instructions very attentively, think over the time to spend on each step of your work and start. Good luck!

II. Начало работы. Учащиеся знакомятся с индивидуальными карточками, входят в про-грамму и работают по индивидуальным заданиям.

Карточки с индивидуальными заданиями.

Student card 1 (Upper Intermediate)

Step 1. Listen to the information about the government of the UK. Before you start, read the key sentences and find information that backs them up.

Key sentences:

  • The role of the Queen in the political life of the country;
  • The institutions that represent the three branches of power;
  • The heads of the institutions of power.

Step 2. Listen the second time for the important words, list them, try to work out the meaning of the words; use a dictionary if you can’t. Look at the text on the left for support.

Step 3. Write notes of the main points and the key information.

Step 4. Work in pairs. Discuss the main points with your partner.

Step 5. Give a short presentation on the topic. Use additional material from the Internet. Try to make tables and schemes to illustrate your report.

Student card 2 (Intermediate)

Step 1. Listen to the information about the government of the UK. Use the English text on the left for support. Do not worry if you don’t understand every word. Before you listen try to work out the meaning of the key words. Consult the dictionary.

Key words:

A constitutional monarchy, the judiciary, the Commander-in-Chief, politically neutral, to reign, to rule, a chamber, the House of Lords, the House of Commons, MPs, a constituencies, the Prime Minister, to appoint, Shadow Cabinet, to be presided by, to comprise, life peers, a bishop, hereditary, an advisory council, the highest court of appeal, to sign a bill, to invest honors on, to carry out engagements, to come to the throne.

Step 2. Read the text more slowly and carefully and complete the table with the appropriate information about the functions, the representatives of power perform.

Representatives of power Functions
The monarch  
The government  
The Prime Minister  
Parliament  
The Lord Chancellor  
The Speaker  

Step 3. Practice saying useful expressions on your own.

Step 4. Practice talking on the topic with your partner.

Step 5. Make a report. Tell the class about the institutions that represent the three branches of power in GB. Before speaking activities think about what you are going to say, write notes, but do not write out what you are going to say in full.

Student card 3 (Pre-Intermediate)

Step 1. Listen to the information about the government of the UK. Before you listen try to work out the meaning of important words, use the dictionary, write the words and learn them.

Words to learn: power, legislative, executive, judicial, a constitutional monarchy, law, in law, the Head of State, the Commander-in-Chief, the armed forces, politically neutral, make political decisions, to reign, to rule, the Prime Minister, at the head, a chamber, the House of Lords, the House of Commons, to decide national policy, MPs, to be elected, elections, to be held, a constituency, to form the government, the Prime Minister, to appoint, the Shadow Cabinet, to comprise, life peers, a judge, a bishop, to sign a bill.

While listening to the information use the English text on the left for support. The first time you listen pause the recording for better understanding. You can check your understanding with the help of the Russian text on the right.

Step 2. The second time you read (and listen) find parts of the text that are relevant to the following questions:

  • What political system does GB represent?
  • Who is the head of state in GB?
  • What is the Queen’s constitutional role?
  • Who is the country ruled by in practice?
  • Who forms the government?
  • Who is the leader of the government?
  • What are his functions?
  • What does the British Parliament consists of?
  • Who is the head of both Houses?
  • What are the political parties in GB?
  • What are the functions of the Queen?
  • How many constituencies is the country divided into?

Step 3. Work in pairs. Discuss the questions with your partner. First make sure you understand the subject and have collected enough information. Then write notes about what you want to say. If you don’t know a word or expression, try not to stop completely. Read the statements in the text and render them. Don’t leave the questions unanswered.

Step 4. Read the English text slowly and carefully, write notes.

Step 5. Practice saying parts of the text. Use your knowledge of the political system of GB.

III. Отчет о проделанной работе. Один ученик от каждой группы представляет результат в виде устного сообщения по теме урока.

IV. Объяснение домашнего задания. Учащиеся получают дифференцированное задание на дом: продвинутые учащиеся делают презентацию с использованием дополнительного материала, остальные оформляют полученные знания в форме эссе, сочинения, таблиц, схем с комментариями и т. п.