"Введение лексики английского языка в дистанционной школе детям с ОВЗ". 8-й класс

Разделы: Коррекционная педагогика

Класс: 8


В данной работе на примере второго урока в 8 классе дистанционной школы попытаюсь показать способы введения и первичного закрепления лексики по теме “США”.

На базе системы MOODLE в виртуальной школе “i-Школа”, ГБОУ Центр образования “Технологии обучения” дополнительное образование получают дети с разными заболеваниями. Учебно-воспитательная работа в центре проводится в основном дистанционно, через Интернет. [1]

Урок 2 Введение и активизация новой лексики. [2]

Цели урока

Обучающие:
– освоить новые лексические единицы по теме “ США” в таких видах речевой деятельности, как говорение и чтение;
– научиться использовать некоторые способы организации словаря.

Развивающие:
– развивать навыки в высказывании своей точки зрения по теме урока;
– развивать учебно-познавательную компетенцию через развитие способов учебной деятельности (пользование справочным материалом);
– развивать познавательные интересы за рамками урока.

Воспитательные:
– воспитывать информационную культуру;
– воспитывать познавательные интересы к окружающему миру (англо-говорящим странам).

Этап урока. Задачи урока.
1. Организационный момент. Фонетическая зарядка. Познакомить с темой урока. Практиковать ученика в чтении рифмовок.
2. Введение лексики. Познакомить ученика с лексикой по теме “США”.
3. Презентация способов организации словаря. Познакомить ученика с разными способами запоминания лексики.

Формировать умение пользоваться справочной литературой.

4. Активизация лексики. Обеспечить тренировку в употреблении лексики.
5. Самоконтроль. Практиковать ученика в самостоятельном выполнении задании перекрестного выбора.
6. Закрепление лексики. Обеспечить закрепление лексики в языковом упражнении.
7. Подведение итогов урока. Оценить работу ученика на дистанционном уроке.
8. Домашнее задание. Систематизировать знания, полученные на уроке.

Ход урока

1. Организационный момент. Речевая и фонетическая зарядки.

Teacher: a) We are going to speak about one of the English-speaking countries – the USA. What do you know about it? Enter the lesson 13, look at the map of the USA. Look for the capital, the chief river, the largest city of the country? Do you know which city the Americans call “the Big Apple”? No? Let’s go ahead and answer all these questions! [3]

We are going to learn new words for reading, listening and speaking about this country.

b) Phonetic drill: [ai]

The kite went higher and higher

In the bright blue sky.

[ei] Rain, rain, go to Spain!

Never come back again!

2. Введение лексики. Выполнение упражнения № 1А.

Ex.1А. Listen to the tape and repeat. Послушай и повтори за диктором.

bring [brɪŋ] v (brought) приносить, доставлять, приводить, привозить

build [bɪld] v (built) строить, сооружать

moon [mu:n] n (the M.) астр.Луна

only ['əυnlɪ] adv только; a единственный

proud [praυd] a гордый

skyscraper ['skaɪskreɪpə] n небоскрёб

state [steɪt] n государство; штат

remember [rɪ'membə] v помнить

same [seɪm] такой же

wild ['waɪld] a дикий

а) Ученик работает самостоятельно, прослушивая запись и повторяя за диктором;
б) ученик читает слова, учитель исправляет ошибки;
в) учитель напоминает правила чтения транскрипционных знаков;
г) учитель обращает внимание на названия частей речи и их аббревиатуру;
д) ученик образует три формы неправильных глаголов, форму множественного числа имен существительных, степени сравнения прилагательных.

3. Презентация способов организации словаря.

Teacher: These are some ways of organizing vocabulary. Do you use any of these ways?

Let’s take the word “intelligent”:

Flash card INTELLIGENT
Parts of speech Intelligence – noun; intelligent – adjective;
List of synonyms Smart, bright, clever;
Words opposite in meaning Intelligent – stupid
Word combinations An intelligent student, an intelligent dog;
Word in a context The collie is an intelligent dog which can be used for controlling sheep.
Russian equivalent Intelligent – умный

Now take the verb” to build” and help me, please.

Flash card BUILD
Parts of speech build– verb building– noun
List of synonyms build, create, erect, make, construct
Words opposite in meaning build – destroy, ruin
Word combinations build a bridge, build a cottage
Word in a context They built a new road near our farm last year.
Russian equivalent строить, сооружать

Дополнительные упражнения:

Noun Verb Adjective Adverb
violence   violent violently
urgency urge urgent  
Noun Adjective Verb
scare scared, scary  
dread   dread
horror horrible, horrifying  
Adjective Noun
accurate accuracy
  progress
efficient  
  independence

Teacher: Some more tips for better memorizing and activating vocabulary:

*Try to use mimes for words “build”, “wild”, “proud”, pictures for – “moon”, “skyscraper”.

*Learn some idioms or unordinary phrases with the new words, e.g. Look at her. She is too proud of herself! She thinks she is a cat’s whiskas!

*Try to associate the words with concepts, e. g. remember = keep in mind.

*Try to deconstruct words, e.g. re-build-ing.

Teacher: Pay attention to the difference between active and passive vocabulary. Active vocabulary is for the active use in oral and written speech, while passive vocabulary is for recognizing while reading and listening. You are supposed to organize and learn only active vocabulary

4. Активизация лексики. Выполнение упражнения 1В.

Ex. 1B. Listen to tape and repeat. Послушай и повтори за диктором.

bring – brought: John brought me a cup of tea. Summer brings warmer weather. Bring back my book, please.
build – built: What is grandpa building? When did they build the new road near your farm? They built it last year.
building: Houses, schools, shops, hotels are buildings.
the moon: on the Moon. Can you see the moon in the sky?
only: 1) Only Fred can help me. I know only one foreign language. 2)an only child, an only friend. Benny is an only child in the family.
proud: a proud man, a proud woman. He was too proud to go back to his parents' home.
be proud of: Susan is proud of her parents. Alex says he is proud of his job.
skyscraper: Skyscrapers are very high buildings. There are many skyscrapers in. New York.
state: How many states are there in the USA? Which is the biggest state?
remember: I never remember when she was born. Do you remember her address? Did you remember to buy bread?
same: the same clothes, the same answer. It's the same old story, I don't want to hear it again.
at the same time: 1)1 can't understand what you are saying if you all talk at the same time. 2) Moscow is a very old city. At the same time it is young and modern.
wild: a wild animal, a wild flower. What wild animals do you know?

а) Ученик читает и выборочно переводит предложения.

b) Ученик составляет предложения по теме “My native town” письменно. В дальнейшем они будут использованы при создании презентации о своем городе. Например:

There are no skyscrapers in Astrakhan. The buildings in my town are not high. I am proud of people living in my town. The only thing I don’t like about my town that it is a bit noisy.

5. Активизация лексики. Выполнение заданий ресурса.

Ex.1A. Potatoe quiz. Match the words and translations.

Ex.1B. Potatoe quiz. Match the words and translations.

Match each pair, and then click the Check button.

Ученику предлагается несколько попыток выполнения заданий. Проверку осуществляет, выдает результат и сохраняет в памяти компьютер.

6. Закрепление новой лексики. Выполнение задания ресурса.

Ex. 3 Complete the sentences using the words.

high, historic, only, proud, same, wild

Mrs. Davidson is ... of her children.
There are so many ... buildings in New York.
Ben has no brothers or sisters in the family. He is an ... child.
I am ... to say that John is one of the first pupils in our class.
The Kremlin is a ... place in Moscow.
You can see a lot of ... animals in the zoo.
We can buy this computer I think. The ... problem is – we haven't got so much money.
We are staying at the ... hotel as you.
It's the ... film that they showed last year.
Have you got any ... flowers in your garden?
Are there many ... monuments in St. Petersburg?

Ученик выполняет задание самостоятельно и отсылает учителю на проверку. Учитель проверяет, исправляет ошибки, оценивает задание и пишет рецензию на задание.

8. Итог урока: рефлексия освоенного материала.

Этот важный этап урока помогает ученику вспомнить, что нового он узнал на уроке, что научился делать.

Ученик вспоминает лексику урока, используя различные способы организации словаря для каждого слова: синонимы, антонимы, словосочетания, предложения, пантомимы или просто перевод.

Учитель подводит итог урока, всегда положительно оценивая работу ученика и корректно указывая на недочеты в работе.

8. Домашнее задание:

1. A. Ex. 1 Read the text and match the titles with the paragraphs. There is one extra paragraph.
Прочитай текст, подбери заголовки к каждому абзацу и прикрепи файл с ответами

1. Country of Immigrants
2. New Home for English-Speaking People
3. The Old and the New Hand-in-Hand
4. American Traditions

The New World

a) The United States is a young country. It is only a few hundred years old. Millions of people from other countries and continents – Europe, Asia, Africa, Australia and South America – find their new home in the United States.

b) The people of the United States are of many different nationalities. These different people brought to the new home their traditions, holidays and festivals. From Germany they brought Christmas trees. From Ireland they brought St. Patrick's Day celebrations. From Scotland they brought Halloween. Americans celebrate the festivals of the Old World. But there are new American festivals and traditions too.

c) Americans like new ideas. They built the first skyscrapers and they put the first man on the moon. They like to be modern. They enjoy big modern cities, new houses and new cars. At the same time Americans love old things. They like to visit historic houses and museums. They remember their country's history and the days of the "Wild West". Most of them are very proud of their country and love it.

B. Listen to the tape and read the text again after it.

C. Translate the sentences in which the words of the lesson are used.

2. Use some ways of organizing your vocabulary for verbs “to bring”, “remember”.

3. Learn new words by heart.

[1] Центр образования “Технологии обучения”
iclass. home-edu.ru

[2] Задания к урокам разработаны в соответствии с образовательным стандартом
по программе О.В.Афанасьевой на основе учебника
“Новый курс английского языка для российских школ”
4-й год обучения 8 класс, О.В.Афанасьева, И.В.Михееева.
Учебник для общеобразовательных учреждений издательства "Дрофа",
Москва 2008.

[3] Наглядный материал урока №13 – карта США.

BIBLIOGRAPHY:

  1. Афанасьева О. В., Михеева И. В. Новый курс английского языка для российских школ. 4 год обучения 8 класс.– Москва: “Дрофа”, 2008.
  2. Гроза О. Л. и др. Английский язык нового тысячелетия. Учебник для 11 класса общеобразовательных учреждений. – Обнинск: “Титул”, 2003.
  3. Гроза О. Л. и др. Английский язык нового тысячелетия. Книга для учителя.– Обнинск: “Титул”, 2002.