Система уроков по страноведению Великобритании "The Vikings in Britain. The Norman conquest"

Разделы: Иностранные языки


Урок 1

Цели и задачи урока Boadicea:

  • развитие исторических и лингвистических знаний.
  • чтение с извлечением информации (аналитическое чтение)
  • воспитание ценностного отношения к культуре и истории страны изучаемого языка.
  • развитие самостоятельного анализа предлагаемой информации.
  • расширение кругозора учащихся по страноведению.
  • повышение уровня компетентности учащихся в использовании ИКТ.

Оборудование: АРМ, учителя, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.

Этапы урока:

  1. Организационный момент (цели и задачи урока).
  2. Изучение нового материала.
  3. Закрепление знаний (фронтальная беседа, обсуждение).
  4. Домашнее задание.

Урок 1

Цели и задачи урока The Vikings in Britain. King Alfred:

  • развитие исторических и лингвистических знаний.
  • чтение с извлечением информации (аналитическое чтение)
  • воспитание ценностного отношения к культуре и истории страны изучаемого языка.
  • развитие самостоятельного анализа предлагаемой информации.
  • расширение кругозора учащихся по страноведению.
  • повышение уровня компетентности учащихся в использовании ИКТ.

Оборудование: АРМ, учителя, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.

Этапы урока:

  1. Организационный момент (цели и задачи урока).
  2. Изучение нового материала.
  3. Закрепление знаний (фронтальная беседа, обсуждение).
  4. Домашнее задание.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент (пояснение цели и структуры занятия, формы его проведения).

2. Введение в тему

1) Введение новой лексики. 

2) Аналитическое чтение текста “The Vikings.”

The Vikings in Britain

Towards the end of the 8th century ( in 789)  new raiders appeared. They were the Vikings. Almost every year they appeared to plunder monasteries and churches and to capture slaves, they were brave, skillful sailors and courageous soldiers.
Then in 851the Vikings attacked the South of England and for the first time the raiders spent the winter in Kent. They came from the North of Europe where winters were long and cold and the soil was poor. So Britain was a rich gift for them and a good place to live. The Vikings accepted Christianity and by 875 they conquered Britain, only King Alfred of Wessex remained free of them.

3. Актуализация знаний

Вопросы.

– Who attacked the country?
– What kind of people were they?
– Where did the Vikings come from?
– Why did they want to conquer Britain?
– Who ruled the country at that time?

Аудирование: King Alfred. Ученики слушают текст 2 раза и отвечают письменно на вопрос- What  did King Alfred do for his land and people?

Tapescript:

The Vikings made York their capital. It became a rich and important trading centre. In 878 King Alfred made a treaty with the Vikings, which said that they were allowed to live in the area called Dane Law. He was a wise ruler and introduced many good laws.
King Alfred wanted to educate his people. He invited teachers from Europe, ordered monks to write the first history of Britain from the birth of Christ: “The Anglo-Saxon Chronicles”.
But by the end of the 10th century (in 980) Danish raids on England began again. The country had to pay the invaders. This money (called Dane geld) simply made the Vikings want more and more.
By 1020 England was invaded by the Vikings.

4. Подведение итогов. Выставление оценок

5. Домашнее задание: ответить на вопросы заданные в начале урока письменно.

Урок 2

Цели и задачи урока The Norman Conquest:

  • развитие исторических и лингвистических знаний.
  • чтение с извлечением информации (аналитическое чтение)
  • воспитание ценностного отношения к культуре и истории страны изучаемого языка.
  • развитие самостоятельного анализа предлагаемой информации.
  • расширение кругозора учащихся по страноведению.
  • повышение уровня компетентности учащихся в использовании ИКТ.

Оборудование: АРМ, учителя, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.

Этапы урока:

1. Организационный момент (цели и задачи урока).
2. Изучение нового материала.
3. Закрепление знаний (фронтальная беседа, обсуждение).
4. Домашнее задание.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент (пояснение цели и структуры занятия, формы его проведения)

2. Введение в тему

1) Введение новой лексики

  • The Duke
  • Nobility
  • The earl
  • To be crowned
  • To feel cheated

2) Аналитическое чтение “ The Norman Conquest ”

The Norman Conquest

The Danish kings ruled in Britain for about 24 years. The last of them, Edward the Confessor, died without a son to follow him. 15 years before his death he had promised the English Crown to the Duke of Normandy, William, who was his cousin. But the British nobility supported Harold, Earl of Wessex. Harold was the most powerful Anglo-Saxon earl of England and in 1066 he was crowned in York. William, feeling cheated, gathered an army to invade England. On the 14 October, 1066 the Normans won a victory and started the last invasion in the History of Britain.

3. Актуализация знаний

Вопросы

– How long did the Danish kings rule in Britain?
– Who was the last of them?
– Whom had Edward the Confessor promised the English Crown to? Why?
– Who was the English king then?
– What happened in 1066?
– Who were the invaders?
– Who won the victory?

4. Подведение итогов. Выставление оценок

5. Домашнее задание: ответить на вопросы, заданные на уроке ранее письменно.ф